Spørsmål om storkommune

I det komande kommunestyremøtet ynskjer representanten Thor Geir Harestad frå Venstre å vite kva kommunestyret i Randaberg meiner om storkommune på Nord-Jæren.

Thor Geir Harestad har sendt fylgjande interpellasjon:

"Diskusjonen om kommunalt selvstyre dukker opp med jevne mellomrom. Nå foran stortingsvalget 2013 er diskusjonen igjen blitt et politisk tema. Randaberg kommune må forholde seg til debatten, mene noe og ta et standpunkt. Våre innbyggere har rett til å vite hva kommunestyret mener.

Randaberg er lenge før 1922 gradvis blitt bygget ut til et veldrevet lokalsamfunn. De siste 90 år har Randaberg bygget ut velferdskommunen på høyt nivå. Kommunen har også lykkes med sitt selvstyre og samtidig bidratt til interkommunalt samarbeid i en rekke fora. Randaberg kommune er også til enhver tid beredt til å samtale med andre kommuner i regionen om hvordan utvide samarbeidet. For å komme videre må vi ta de utfordringene som kommer.

Noen av utfordringene:
    1) Randaberg er i stort omfang en grønn kommune med LNF-områder tilsvarende mer enn 60% av samlet kommuneareal. For kommunen har disse områdene verneverdi. Vekst i folketall og utvidet byggeaktivitet innebærer press på arealbruken. Randaberg har en svært liten rest av uproduktive områder. Er interkommunalt samarbeid veien å gå? Hvordan skal det skje?

2) Randaberg har et godt utbygd nettverk innen foreninger og lag. Dette er blitt en kommunal styrke med kort avstand mellom folk og folkevalgte. Nærhet til kommunen sporer til innsats. Er Randaberg en passe kommunestørrelse?

3) Formannskapslovene sikrer det kommunale selvstyret som igjen sikrer desentralisert makt innenfor storsamfunnet. Fenomenet innestengt kommune, enten det gjelder arealbruk eller økonomi, er en utfordring som den enkelte kommune selv har ansvar for. Eksempelet Stavanger er ikke enestående. Rogaland Ap og Rogaland Høyre har nylig fremmet et "felles" innspill som åpner for at staten skal kunne bruke tvang overfor kommunene. Vil Randaberg akseptere at kommunen avskaffes med tvang? Hva gjør vi for at så ikke skjer?

Forslag til uttalelse:
    Randaberg kommune består som egen kommune og vil ikke la seg innlemme i en storkommune. Randaberg aksepterer ikke bruk av statlig tvang. Det er ønskelig fra kommunens side å inngå i ulike samarbeidsfora som tjener regionens felles interesser. Kommunen ønsker også å bidra i flere ulike fora for å styrke regionen."