Romania-samarbeid

Romania sin ambassadør til Norge, Daniel Ionita, besøkte torsdag Randaberg for å gjøre seg bedre kjent med næringsutviklingen i kommunen.

Kart RomaniaDen Rumenske ambassade i Norge ønsker å utvikle et tettere samarbeid med Randaberg og Stavanger-regionen.

Havnebyen Constanta ved Svartehavet kan være en mulig samarbeids-partner når det gjelder næringssamarbeid mellom vår region og Romania (se større kart her).

I 2003 åpnet forøvrig det første norske honorære konsulatet i Romania  i Constanta.

- Under møtet var det snakk om å utvikle et nærere samarbeid mellom Randaberg og Constanta på østkysten i Romania. Samtalen dreide seg hovdesaklig om næringsutvikling, om landbruk og mekanisk industri i regionen, sier ordfører Bjørn Kahrs om møtet torsdag ettermiddag.

- Ny kontakt og et nytt møte med ambassaden vil skje i månedsskiftet februar - mars.