Øker bosettingen

Randaberg skal bosette 21 flyktninger dette året. Fram til 2016 vil bosettingen gradvis økes.

I sak til kommunestyret torsdag anbefaler rådmannen at bosettingen økes gradvis fra 21 flyktninger i 2013 til 28 flyktninger i 2016, inklusiv enslige midreårige flyktninger. Familieinnvandringer kommer i tillegg. Rådmannen forutsetter samtidig at NAV Randaberg blir styrket med ett årsverk for å sikre flyktningene best mulig oppfølging.

60 flyktninger
    Kommunestyret har tidligere vedtatt å bosette 60 flyktninger fra 2012 til 2014, inklusiv fire enslige mindreårige. Nå ber integrerings- og mangfoldsdirektoratet, IMDI, Randaberg kommune å øke antallet bosatte, både i 2013 og hvert år fram til 2016. IMDI ønsker at kommunen bosetter minimum 30 flyktninger hvert år fra 2014 til 2016.

Bolig er en stor utfordring
    Rådmannen ønsker ikke at bosettingstallet for 2013 økes, men kan være med på en økning i bosettingen fra og med 2015, forutsatt at oppfølgingsressursene i NAV styrkes.

- Å gi god og tett oppfølging til den enkelte flyktning er krevende. Vi skal skaffe både bolig og praksisplass, men å finne egnet bolig til bosettingsklare flyktninger har i alle år vært en utfordring for kommunen. De høye boligprisene i Randaberg gjør det vanskelig å kjøpe boliger for å imøtekomme IMDIs anmodning fullt ut, skriver rådmannen i saken til kommunestyret.

Les hele saken her.