Minifestivalen Nautofon

Lørdag 31. august arrangeres en-dags festivalen "Nautofon" på Tungenes fyr. Festivalen arrangeres i år for tredje år på rad. Dørene åpner kl 20, konsertstart er kl 20.30.

Nautofon- Nautofon tar utgangspunkt i fyrets særegenhet, visuelt og lydlig, og lar det være en integrert del av konsert og kunstopplevelsen. Fyrets lokaler og funksjoner blir tatt aktivt i bruk og inviterte artister og kunstnere utfordres til å gjøre fremførelser i dialog med fyret, sier arrangørene (på et bilde tatt under åpningen av festivalen i november 2011); fra venstre Pål Asle Pettersen, zang:, Torgeir Nes, Randaberg kommune, og Eirik Gurandsrud, Jærmuseet.

Nautofon er et samarbeidsprosjekt mellom kulturavdelingen i Randaberg kommune, Jærmuseet avdeling Tungenes fyr og zang:.

Program:
    Inge Breistein
    {Nautofon-duett, Sax, elektronikk}

Findlay/Sandsmark/Pettersen
    {Audio-visuell performance}

Ghedalia Tazartes (FRA)
    {Impromuz, stemme, loops}
    Fransk kult-artist med tyrkisk bakgrunn. Ghedalia Tazartes lager kompromissløs musikk, hinsides alle katergoier. Han har gitt ut mange plater, den første kom på slutten av 70-tallet. Han kaller sin egen musikk Impromuz. Hans offentlige opptredener har vært sjeldne, men alltid spektalulære på sin egen måte. Musikken til Tazartes har det alltid vært vanskelig å få tak på. Han beveger seg fra konkrete lyder til autentisk eller konstruert etnisk musikk via poesi og støy, innom loops og lydkollasjer og videre til melankolaske og vakre toner – alt i løpet av et øyeblikk, men alltid også i flyt.... Se og hør under (video hentet fra Youtube).

Dagowitz Nijaatonowsky
    {Preparert piano, video}

ATHana/Nes
    BritaSkybak/Tonje Myskja [video]
    {Gitar, elektronikk,video basert på bilder av Skybak}

Sindre Bjerga
    {Støyimprov.}
    Lydkollasjer, psykedelisk mikrofoni og rituell hverdagsmagi filtrert gjennom skakke kassettbånd og overopphetede frekvenser. Nylig hjemvendt fra storveis turne i Japan. www.sindrebjerga.wordpress.com.

Jan-M. Iversen/Tzesne
    {Videoinstallasjon / drone/ambient}
    Store droner til mikroskopiske bilder, Jan-M. Iversen har samarbeidet med baskeren Tzesne om en serie kortfilmer. To av disse vil få sin premiere under Nautofon. www.janmiversen.wordpress.com.

Freddy the Dyke
    {Gaute Granli, gitar og Bendik Andersson, trommer}

Billetter kjøper du via www.billettportalen.no. Bill. kr 120,-/60,- (stud) + bill.avg.