Leie-eie i Vestre Goa

Et nytt pilotprosjekt i Vestre Goa byggefelt (tomteområde "T") skal tilby rimelige boliger til unge boligkjøpere. Byggingen starter trolig allerede til høsten.

Leie-eie-modellen kalles den nye måten å kjøpe bolig på, og er utviklet av Stavanger Boligbyggelag i samarbeid med Randaberg kommune og Husbanken. Målet er å gjøre det litt enklere for unge boligkjøpere å komme seg inn i boligmarkedet.

Pilotprosjekt
    Pilotprosjektet starter med 10 leie-eie-boliger. Byggestart er satt til høsten 2013, med planlagt innflytting sommeren 2015. Se kart over området her.

Totalt skal det bygges 32 boliger/leiligheter i tomteområde "T" på Vestre Goa; 9 to-roms-leiligheter (52 m2 BRA) og 23 tre-roms-leiligheter (65 m2 BRA). Leilighetene i "leie-eie"-prosjektet er inkludert i disse totalt 32 leilighetene.

Leilighetsstørrelsen for de 10 "leie-eie"-boligene (52 m2 eller 65 m2, eller en kombinasjon av disse to) er ennå ikke avklart.

Hvordan virker leie-eie?
    Kommunen stiller med tomt og Stavanger Boligbyggelag bygger boligene – begge til kostpris. Sammen tilbyr de nye boliger med opp mot 40 prosent lavere husleie enn vanlig. Dette gjør det enklere for beboerne å legge seg opp egenkapital. Etter minimum tre, maks seks år, kan beboerne kjøpe boligen. Nedbetalt andel av lånet trekkes fra ved kjøp av boligen. Husbanken støtter modellen og tilbyr gunstig finansiering av boligene. Det er med på å gjøre boligene rimeligere.

Hvem kan leie, og senere eie, en av boligene?
    Leie-eie er et alternativ for unge boligkjøpere som allerede bor i Randaberg kommune, har fast inntekt og orden i økonomien. Søknad skal sendes til Randaberg kommune, som deretter foretar en vurdering av hver enkelt søker. Søkere trenger ikke å være medlem i Stavanger Boligbyggelag på forhånd, det holder å melde seg inn når man kjøper. Se tildelingsreglene for tomteområde "T" her

Dersom du har flere spørsmål om leie-eie-modellen eller boligene, kan du ringe til Stavanger Boligbyggelag, tlf. 51 84 95 00, eller sende e-post: post@stavanger.bbl.no.

NB: Vi legger ut ny sak på våre nettsider når boligene blir lagt ut for salg.