Kulturundersøkelsen 2012

Resultatene fra Kulturundersøkelsen 2012 er klare.

Rykende ferske tall om innbyggerne på Nord-Jærens kulturinteresser og kulturvaner ble lagt fram på Interkommunalt kulturråd sitt møte i Randaberg i dag. Forskningsleder ved TNS Gallup, Ole Fredrik Ugland, presenterte da Kulturundersøkelsen 2012 som er gjennomført i rådets medlemskommuner, Randaberg, Sola, Stavanger og Sandnes.

Dette er den tredje undersøkelsen i rekken, da det ble gjennomført tilsvarende undersøkelser i 2006 og 2009.

Stabile kulturvaner
    - Et av hovedfunnene er at innbyggernes kulturvaner og interesser er stabile over tid. De fleste kulturaktivitetene er tilsynelatende stabile eller på svak fremmarsj på Nord-Jæren de siste syv årene – en trend som speiler deltakelsesmønsteret i landet for øvrig. Innbyggerne i Randaberg skårer jevnt over høyest av de fire kommunene når det gjelder både interesser og aktivitetsnivå, sier Anders Jaarvik, kultursjef i Randaberg kommune.

Rapporten kan lastes ned her.

I tillegg til rapporten fra TNS Gallup er det utarbeidet en tabellrapport for alle spørsmålene i undersøkelsen. Basert på denne er det utarbeidet en presentasjon som viser mer detaljerte enkeltresultater for en del kulturarenaer, festivaler m.m.