Kommunesamarbeid om risikoanalyse

Kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg samarbeider om å lage en helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse og styrke beredskapen i Stavangerregionen.

Grunnlaget for det nye prosjektet i kommunene går ut på å lage en helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse der kommunene kartlegger hvilke uønskede hendelser som kan inntreffe, vurdere sannsynligheten for at slike hendelser inntreffer og hvordan slike hendelser vil påvirke lokalsamfunnet. Med utgangspunkt i analysen skal kommunene utarbeide en overordnet beredskapsplan som skal være samordnet med andre relevante krise- og beredskapsplaner.

Terror og klimaendringer
    Beredskapsansvarlig i Randaberg kommune, Jan-Kåre Ruud, viser til at Norge de siste årene har blitt rammet av en rekke alvorlige hendelser.

- Terrorhandlingene den 22. juli 2011 satte samfunnets beredskap på en kraftig prøve, men vi har også et langt større fokus på den naturskapte risikoen enn bare for noen år siden. Her har vi fått nye utfordringer blant annet fordi klimaet er i endring, sier Ruud.

Han viser til at Norge blant annet har opplevd intens nedbør som har ført til uønskede hendelser på flere og nye steder, flom kombinert med svikt i telenettet, ekstremvær og spredning av vulkanaske fra Island.

- Mange fordeler med kommunesamarbeid
    Kommunene på Nord-Jæren har også tidligere samarbeidet om spørsmål og utfordringer som dreier seg om samfunnssikkerhet og beredskap. Et viktig samarbeidsprosjekt i 2006-2007 var gjennomføringen av den felles risiko- og sårbarhetsanalysen for Stavanger-regionen, ROSSREG. Denne skal revideres i forbindelse med den helhetlige analysen.

Beredskapsansvarlig Jan-Kåre Ruud viser til at det er mange fordeler med å lage et felles risikobilde som hele regionen kan bygge på.

- Folk bor gjerne i den ene kommunen, arbeider i en annen og barna går på videregående skole i den tredje. Kommunene har stor nytte av å ha felles system for håndtering av risiko og gjensidig varsling ved hendelse.