Kjernejournal

Stavanger, Randaberg og Sola er utprøvingskommuner for nasjonal kjernejournal – en ny elektronisk løsning som samler utvalgte og viktige helseopplysninger om innbyggerne.

- Kjernejournal kan redde liv og forhindre unødig skade hos pasienter, sier kommunoverlege Roman Benz i Randaberg kommune.

Kjernejournalen vil bli opprettet for innbyggerne i de tre kommunene i begynnelsen av februar 2014. Innbyggerne kan da begynne å legge inn opplysninger om seg selv, egen sykdomshistorikk og om de har vansker med syn, hørsel og eventuelt har behov for døvetolk.

- Kjernejournalen vil utgjøre en forskjell for innbyggere og helsepersonell. Innbyggerne har aldri hatt bedre innsyn i, og mulighet til å bidra med egne helseopplysninger enn de vil ha med kjernejournal, sier Benz.

Innbyggerne legger inn opplysninger selv ved å logge seg inn på "Min helse" på www.helsenorge.no. Helsepersonell vil ta kjernejournalen i bruk i april - mai 2014.

Formålet med kjernejournal
    Kjernejournal er et supplement og erstatter ikke journaler fra fastleger og sykehus. Hensikten med nasjonal kjernejournal er å samle viktige helseopplysninger på ett sted, med enkel tilgang for helsepersonell. Kjernejournalen gir for eksempel oversikt over legemidler hentet på resept på norske apoteker, samt opplysninger om når og hvor du har vært til behandling på sykehus.

- Målet er å gi tryggere helsehjelp, bedre samhandling i tjenesten og å utnytte helsepersonellets tid bedre. Med kjernejournal får pasientene også økt medvirkning ved at de selv kan se alt som foregår i egen kjernejournal og selv kan legge inn opplysninger, sier Roman Benz.

- Lettere tilgang
    - Kjernejournal gjør deling av helseopplysninger mulig for helsepersonell på tvers av virksomheter og nivåer, og dermed vil de bruke mindre tid på å lete etter opplysninger om pasienten.

I dag har ikke leger og behandlingssteder tilgang til hverandres journalsystemer. Når helsepersonell får rask og sikker tilgang til viktige helseopplysninger, vil pasientene få tryggere helsehjelp og dermed forhindre feilbehandling.

Kun godkjente virksomheter i helsetjenesten får tilgang til nasjonal kjernejournal i Norsk helsenett, som er et lukket nett.

De som vil kan reservere seg mot eller begrense tilgangen til kjernejournalen.