Grenseløs beredskap

Kommunene Randaberg, Sandnes, Sola og Stavanger har samarbeidet om en felles helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse. ROS-analysen ble presentert for samarbeidspartnere på Vitenfabrikken i Sandnes fredag 13. desember.

Kommunene på Nord-Jæren utgjør et samlet arbeids- og boligmarked. Avstandene er små og pendlerfrekvensen høy. Det er ikke uvanlig at en familie på Nord-Jæren bor i én kommune, jobber i en annen og går på skole i en tredje. Samlet sett gir dette også felles utfordringer på området samfunnssikkerhet.

Kommunenes nye ROS-analyse omfatter uønskede hendelser som kan ramme to eller flere av kommunene samtidig, samt uønskede hendelser som er felles for kommunene.

Åshild S Holmen (Foto: Thomas Bore Olsen)Nasjonalt risikobilde
    Prosjektleder Åshild Steinberg Holmen (bildet til høyre tatt av Thomas Bore Olsen),  beredskaps-rådgiver i Stavanger kommune, opplyser at prosjektgruppen har lagt det nasjonale risikobildet til grunn for arbeidet. Prosjektgruppen har sett på hendelser i regionen som kan true liv og helse, natur-, miljø- og kulturelle verdier, og scenarier som kan få konsekvenser for økonomi og samfunnsstabilitet. I tillegg kommer kritisk infrastruktur, som drikkevann, strøm, tele og IKT.

- Analysen gir et bilde på hendelser som kan oppstå, og gir kommunene en plattform å jobbe ut i fra når de skal lage egne beredskapsplaner. Det handler om å etablere gode systemer for å unngå disse hendelsene, være i forkant og ha systematiske risikostyringsprosesser, sier Holmen.

- På den andre siden vil det alltid være hendelser som vanskelig kan unngås, som ulykker, terror og pandemi. I vår region er det ellers mye oppmerksomhet rundt risiko i lange tunneler og LNG-anlegget i Risavika. Konsekvenser av klimaendringer er et annet tema som må inn i planene. Det er viktig at regionen har beredskapsplaner som kan takle disse utfordringene, understreker Holmen.

Hun tror resultatet av prosjektet kan bli større bevissthet om roller, ansvar og viktigheten av samarbeid. Arbeidet vil også få betydning for fremtidige beredskapsøvelser.

Nybrottsarbeid etter nye forskrifter
    Bakgrunnen for kommunesamarbeidet er nye krav i sivilbeskyttelsesloven og forskrift om kommunal beredskapsplikt. Kommunene har i flere år samarbeidet uformelt om spørsmål og utfordringer knyttet til samfunnssikkerhet og beredskap. Et viktig samarbeidsprosjekt i 2006/2007 var gjennomføring av en felles risiko- og sårbarhetsanalyse for Stavanger-regionen (ROSSREG). Dette samarbeidet ble formalisert gjennom en avtale om regionalt samarbeid om samfunnssikkerhet inngått mellom rådmennene i kommunene og gjeldende fra 1. januar 2012.

- De fleste norske kommuner gjør ROS-analysene på egenhånd. Vi bor imidlertid i et område i full utvikling, med høy befolkningsvekst og arealknapphet. Samtidig har vi industribedrifter som skal plasseres strategisk og sikkert, i tillegg til at vi må ta høyde for fremtidige klimaendringer.

Bredt samarbeid
    Underveis i prosessen er det avholdt ti analysemøter med oppimot 250 deltakere til sammen. Deltakerne har blant annet vært nødetatene, private organisasjoner, storulykkepotensielle bedrifter, Lyse, IVAR, Mattilsynet, Post og teletilsynet, forsvaret og heimevernet. Samarbeidskommunene har engasjert Proactima as i arbeidet.