- Vi fornyer oss!

Fredag 2. mars lanserer vi en ny og bedre utgave av vår egen nettside. - Vi ønsker at nettstedet blir mer brukervennlig, informasjonen er lettere tilgjengelig og gi innbyggere kortere vei til riktige tjenester, sier rådmann Magne Fjell.

– I denne nye utgaven av vår egen nettside er det først og fremst blitt lettere å finne fram til det innbyggere og andre trenger, sier en fornøyd rådmann Magne Fjell. – Vi er hele tiden opptatt av å sikre en god kvalitet på våre egne hjemmesider, ha tydelige innganger til de viktigste tjenestene og sikre at brukerne av sidene blir satt i sentrum.

En av nyvinningene på nettsiden er at innholdet kan leses på 53 ulike språk. Oversetter-modulen fra Google vil på en enkel måte gjøre innholdet lettere tilgjengelig for langt flere av våre egne innbyggere.

Nettsiden er også gjort mer brukervennlig ved at den informasjonen som er mest relevant for innbyggerne nå ligger "rett opp i dagen". Dette gjelder først og fremst tema og tjenester, men også kontaktopplysninger og nettprat, selvbetjening, åpningstider, telefonnummer til kommunen samt ledige stillinger. Nyhetsfeltet er flyttet til høyre del av forsiden, og gjort mye mindre enn tidligere. Sammen med kunngjøringer utgjør dette nyhetsfeltet en egen boks på nettsiden.

I flere år har Randaberg kommune analysert adferden til de besøkende på nettstedet via analyseverktøyet Google Analytics. Dette verktøyet gir blant annet oversikt over de sidene besøkende leter etter og hvor lenge de er på den enkelte side.

-Denne analysen gjør at vi bedre kan skredddersy vår egen hjemmeside. Jeg håper at besøkende både finner fram til det de leter etter og blir fornøyd med svarene vi gir. Bruk hjemmesiden jevnlig og gi oss tilbakemeldinger; både hvis du savner noe eller ønsker å gi oss positive tilbakemeldinger, oppfordrer rådmann Magne Fjell.