Maritimt vitensenter i Tungevågen

Varsel om oppstart av detaljreguleringsarbeid for maritimt vitensenter i Tungevågen.

Randaberg kommune varsler med dette, i henhold til plan- og bygningsloven § 12-8, om at følgende reguleringsarbeid vil settes i gang:

• Detaljreguleringsplan for maritimt vitensenter ved Tungevågen.
    • Tiltakshaver er Jærmuseet.
    • Det varslede planområdet er på ca. 25 dekar.
    • Formålet med planarbeidet er å legge til rette for etablering av et maritimt vitensenter som skal bygges opp og drives i regi av Jærmuseet.

De to eksisterende bygningene i planområdet vil rives på sikt. Vitensenteret vil få et totalt bruksareal på cirka 2200 m2. En ny innkjørsel til bebyggelsen planlegges vest i planområdet, opp fra Tungenesveien. Det vil bli vurdert å utvide ca. 100 meter av Tungenesveien fram til den nye innkjørselen.

Eksisterende parkeringsområde i syd planlegges utvidet til en kapasitet på opptil 150 parkeringsplasser. Langs parkeringsområdet vil det settes av areal til gang- og sykkelveg. Parkeringsplasser for bevegelseshemmede samt to oppstillingsplasser for buss vil bli plassert i nærheten av vitensenteret. Øvrige områder vil settes av til landbruk, friluftsformål og småbåtanlegg på land.

I kommuneplanens arealdel 2009 – 2022 er planområdet avsatt til LNF- område og havneområde. Hele området ligger innenfor regionalt grøntdrag. På østsiden av Tungenesveien fram til bussholdeplassen er det avsatt areal til framtidig gang- og sykkelvei. I nordvest og sørøst grenser planområdet mot Jærstrendene landskapsvernområde.

Eventuelle innspill til planarbeidet sendes skriftlig til Randabert kommune, plan- og forvaltning, postboks 40, 4096 Randaberg, innen 14.04.2011

Spørsmål kan rettes til Randaberg kommune, plan- og forvaltning ved Eirik Sand, tlf. 51 41 41 11, mob. 94 13 75 99, eller e-post: eirik.sand@randaberg.kommune.no.