Kommunesamarbeid for ny hjemmeside

Fra og med 1. februar 2011 gjennomfører vi et hamskifte med lansering av ny hjemmeside på internett, noe vi er mektig stolte over.

Den nye hjemmesiden er utviklet i et tett samarbeid mellom Rennesøy, Kvitsøy og Randaberg kommune. Løsningen i de tre nabokommunene er basert på publiseringsløsningen EPiServer, levert av Sem & Stenersen Prokom.

Vårt mål med de nye hjemmesidene er å skape et godt organisert nettsted. Det er viktig at de som tar turen innom randaberg.kommune.no finner det de leter etter, enten det er et enkelt telefonnummer eller informasjon om en tjeneste eller et fagområde.

Nytt på nesttedet er blant annet;

• Kommunens tjenester er bedre tilgjengelig og tilbyr mer og bedre informasjon, både lokalt og fra stat.
    • I Randaberg kommune får du nå mulighet til å chatte/nettprate med ansatte på servicetorget. Å chatte er omtrent som å snakke med noen, bare at du skriver på tastaturet i stedet for å bruke stemmen. Via skjerm ser du hva servicevertene svarer, samt de tekstene du skriver inn selv.
    • Arrangementskalender og register over lag og foreninger er en helt ny funksjonalitet. Nå kan alle som ønsker det selv registrere arrangement og informasjon om kommunens lag og foreninger på kommunens nettside.
    • ReadSpeaker, som er en moderne løsning for opplesing av innhold på en webside leses, har vi tidligere hatt på vår hjemmeside. Nå har vi kjøpt en ny og bedre versjon av leseverktøyet. I den nye versjonen kabn talen om ønskelig lastes ned i MP3-format, og teksten som leses kan utheves(karaoke).
    • Nytt er det også med egne sider på engelsk. I Randaberg kommune bor det personer fra mer enn 60 ulike nasjoner, det er derfor naturlig at verdensspråket engelsk er tilgjengelig på Randaberg kommune sitt nettsted.
    • Når du søker på vårt nye nettsted, er det Google som hjelper deg videre. Google er vår standard søkemotor.
    • Fortsatt gjenstår enkelte forbedringer. Vi er blant annet ennå ikke i mål når det gjelder ny løsning for postlistene og de poltiske møtedokumentene. En ny og forbedret publiseringsløsning vil trolig være på plass før sommerferien.

Randaberg kommune vil svært gjerne ha tilbakemeldinger på løsningen som er valgt, hva du som bruker synes om sidene og om de oppleves som brukervennlige. Gi tilbakemelding her!