Full førskolelærerdekning!

På nyhetene leser og hører du at det er stor mangel på førskolelærere i barnehagene i hele landet. I Randaberg kommune er det førskolelærere i alle stillinger.

Rogaland er et av de fylkene mangelen på førskolelærere merkes best. Antall dispensasjoner fra utdanningskravet er sterkt økende. Fylkesmannen og utdanningsdirektøren i Rogaland er svært bekymret for at dette skal gå utover kvaliteten i barnehagetilbudet.

Den bekymringen omfatter ikke Randaberg kommune. Der rapporteres det at det fra høsten vil være førskolelærere i alle stillinger der dette er påkrevd.

Mangler 4000 førskolelærere
    Totalt har 4000 pedagogiske ledere og styrere i barnehagene i landet ikke den nødvendige førskolelærerutdannelsen som kreves. Dette er en økning på 180 prosent siden 2003.

Det er kommunene selv som innvilger dispensasjoner etter søknad fra hver enkelt barnehage. Flest dispensasjoner ble gitt til kommuner i Akershus og i Oslo, men også Rogaland ligger høyt på listen sammenlignet med antall innbyggere. Det er hver enkelt barnehage som søker om dispensasjon til kommunen. En dispensasjon er tidsbegrenset oppad til ett år, og knyttet til en bestemt stilling i en bestemt barnehage.

Populære barnehager
    - Vi er svært fornøyd med å rekruttere førskolelærere til alle våre stillinger, sier barn- og familiesjef Svein Olav Kristensen. - Å være best i klassen i denne sammenheng er vi meget tilfreds med.

Det finnes flere årsaker til at Randaberg har lykkes i dette arbeidet.

- Først og fremst er det et resultat av et langsiktig arbeid, der kommunen i en tid med fullt trykk på å øke antall plasser, også har klart å holde fokus på forhold som skal sikre kvaliteten i barnehagene. Det har vært et mål i denne tiden at randaberg-barnehagene skal være et begrep som forbindes med kvalitet og være attraktive for førskolelærere og andre ansatte, poengterer Svein Olav Kristensen.

Han mener Randaberg har lykkes med dette blant annet fordi:
    • Alle styrere i barnehagene har gjennomført lederopplæring på universitet i Stavanger.
    • Det er styrer i alle barnehagene.
    • Vi har akkurat passe store barnehager.
    • Vi har egen stilling for veiledning av nyutdannede førskolelærere.
    • Over 75 prosent av barnehageplassene er i nye moderne barnehager med eget arbeidsrom for de ansatte.
    • Barnehagene er romslige og gir rom for fleksibilitet ute og inne.
    • De fleste barnehagene har en fantastisk beliggenhet.
    • Tilknytning til tjenesteområde barn og familie gir en nær tilknytning til andre fagmiljøer.
    • Egen kvalitetsplan for å sikre kvaliteten.

Gode vilkår for ansatte
    - Det hjelper også godt på rekrutteringen at vi i tillegg har lønn og arbeidsvilkår som;
    • Fem ekstra fridager i året.
    • Inntil 40 000 kr i kompensasjon for videreutdanning.
    • 20 000 kr i tillegg til tarifflønn.
    • Attraktive velferdsgoder; som gratis trening på treningsstudio, tilgang til fysioterapeut, kiropraktor og andre helsetilbud, sykkelavtale etc..

- Når stadig flere oppdager at veien ut til den grønne landsbyen Randaberg - ”langt der ute” - er kort fordi du enten kjører eller sykler mot trafikken, gjør dette at flere og flere velger Randaberg som sitt foretrukne arbeidssted, sier Kristensen, som selv bruker under 20 minutt til arbeid fra bostedet på Forus.