FiksGataMi

Randaberg kommune lanserer nå FiksGataMi via kommunens nettsider.

Skjermdump FiksGataMiTidligere i år lanserte Nuug (Norwegian Unix Users Group) den landsdekkende tjenesten FiksGataMi. Tjenesten gjør det enkelt å melde om problemer som hull i veien, manglende gatelys, søppel eller tagging.

Logoen til FiksGataMi finner du nederst nede på vår hjemmeside (se skjermbilde over).

Randaberg kommune, sammen med mer enn 40 andre kommuner, har til nå valgt å tilby tjenestene på linje med sine øvrige nettbaserte tjenester.

Flere enn 4 000 innbyggere har hittil meldt inn 6 000 saker til det offentlige via denne tjenesten, og mer enn 1 800 av de innrapporterte problemene er nå løst. En av fordelene med FiksGataMi er at man kan melde om et problem uten å tenke på hvilken offentlig etat som har ansvaret.

I tillegg til nettstedet er FiksGataMi tilgjengelig som Android-applikasjon. Programmet kan lastes ned fra Android Market.

FiksGataMi er opprettet etter initiativ fra foreningen NUUG, og er utviklet med støtte fra Friprogsenteret og Departementenes Servicesenter, basert på fri programvare fra den britiske tjenesten MySociety. Tjenesten er satt opp og drives av frivillige i foreningen NUUG.