Informasjonsmøte om solenergi i landbruket

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 15.10.2021
Onsdag 27. oktober kl. 19-21 Mostun natursenter, Henrik Ibsensgate 59, Stavanger.

Naturvernforbundet i Rogaland/Solsats og Klimanettverk Jæren inviterer til informasjonsmøte der tema er solenergi i landbruket.

Landbruket er en viktig næring, som både bruker og produserer energi. Med sine store takflater på driftsbygninger er det et stort solpotensial som kan hentes ut for den enkelte bonde. Det legges opp til presentasjoner, men vi vil gjerne ha god dialog og setter pris på spørsmål og innspill fra deltagerne.

Program:

• 18.45-19.00: Registrering. Kaffe og kveldsmat står klart.
  • 19.00-19.05: Velkommen v/Gabriele Brennhaugen, Klimanettverk Jæren og Stavanger kommune.
  • 19.05-19.20: Solenergi som klimatiltak. Støtteordning, plusskundeordning og lønnsomhetsvurderinger v/Sissel Norheim, Solsats/Naturvernforbundet i Rogaland.
  • 19.20-19.40: Solkraft på tak – våre nye fossefall? Næring-, bærekraft-, klima- og naturgevinst. v/Dagfinn Svadberg Hatløy, Statsforvalteren i Rogaland, landbruksavdelingen.
  • 19.40-19.55: Klimakalkulator - klimatiltak tilpasset hvert enkelt gårdsbruk v/Randi Hodnefjell, Norsk Landbruksrådgivning.
  • 19.55-20.05: Benstrekk og påfyll.
  • 20.05-20.30: Sol på låvetaket – Leverandørinformasjon v/Torbjørn Kverneland, Kverneland Energi.
  • 20.30-20.45: Solcelleanlegg i driften. Gårdbruker med solcelleanlegg deler sine erfaringer.
  • 20.45-21.00: Spørsmål til innlederne.

Påmelding
Meld deg på via denne lenken, eller send e-post til: sissel.norheim@naturvernforbundet.no.

Klimanettverk Jæren støtter satsingen solenergi i landbruket. Nettverket består av Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Kvitsøy, Gjesdal, Klepp, Time og Hå. Fylkeskommunen og Statsforvalteren deltar med fagkompetanse. Klimanettverket får midler fra Miljødirektoratet gjennom Klimasatsordningen.