Individnivå
Innhold
Samhandlingsmodellen viser hvordan vi jobber systematisk og kunnskapsbasert, for å identifisere og følge opp barn og familier som trenger det.
Modellen viser innsats på tre nivå: (lenke opp)
- Individnivå
- Tjenestenivå
- Kommunenivå
På individnivå finner du Bedre Tverrfaglig Samhandling (BTS). Det er måte å jobbe på slik at barn, ungdom og familier får tidlig og helhetlig hjelp.
Bedre Tverrfaglig Samhandling
Trenger du eller andre hjelp? Hvordan gå frem ved bekymring for et barn eller en ungdom?
I Randaberg har vi utviklet Samhandlingsveileder.
Bedre Tverrfaglig Samhandling (BTS) som viser hva du kan gjøre dersom du lurer på om barn, ungdom eller familier trenger hjelp. Ansatte jobber etter denne, og handlingsveilederen beskriver ansvarsfordeling og samhandling på tvers av tjenestene.
Barns rettigheter og medvirkning
Barn og unge i Randaberg skal bli spurt, hørt og tatt på alvor. Barnekonvensjonen gir barn egne rettigheter, og er en del av norsk lov. Barn har blant annet rett til utdanning, helsehjelp og vern mot vold.
En annen viktig rettighet er at barn skal bli hørt i saker som gjelder dem. Alle handlinger og beslutninger som angår et barn, skal gjøres til barnets beste. For å vurdere hva som er til barnets beste, må de tre prosessrettighetene først sikres:
- Retten til informasjon
- Retten til privatliv
- Retten til å uttale seg fritt
Barns rettigheter skal ivaretas i hele prosessen, fra bekymring til handling. Barn og unge skal få god informasjon, bli lyttet til og være aktivt deltakende for å finne løsninger.
Brukermedvirkning
Brukere skal aktivt medvirke og ta beslutninger om det som gjelder dem.
Hva er viktig for deg i hverdagen?
Hva er det som gjør at det fungerer?
Hva skal til for at du skal klare det du ønsker?
- Se samhandlingsveileder og oppskrift på gode møter i Randaberg
- For barn og unge: https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge
- For voksne: https://www.barneombudet.no/vart-arbeid/barnekonvensjonen
Hjelpetilbud og nettsteder
Ingen skal klare alt alene. Det er hjelp å få den dagen du eller andre trenger det
Nettressurser
Tverrfaglige møtearenaer
Noen ganger er det vanskelig å vite hva barnet og familien trenger, og hvem som kan hjelpe. Da kan det være nyttig å møte fagpersoner fra flere tjenester samtidig i et tverrfaglig team.
Evaluering
For å sikre at hjelpen har ønsket effekt, er det nødvendig med jevnlig evaluering.
Evaluering inngår som en naturlig del på hvert enkelt nivå i samhandlingsveilederen. Det gjennomføres blant annet evalueringsmøter der alle involverte drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til at barnets situasjon har endret seg. Barnets opplevelse av mål, tiltak og utvikling vektlegges spesielt.
På bakgrunn av evalueringen, besluttes veien videre sammen med foresatte og barnet.
Fant du det du lette etter?
Hva forsøkte du å finne?