Vaksinering av barn og unge

Av: Kommunikasjon
Publisert: 17.01.2022
Randaberg kommune starter i uke 5 med vaksinering av barn fra 5 til 11 år. I tillegg tilbyr vi dose 2 til ungdom i alderen fra 12 til 15 år.

Vaksinering 5-11 år:

Gjelder vaksinering for årskullene 2016-2010. Egne barnedoser benyttes.

• Folkehelseinstituttet anbefaler at alle barn i alderen 5-11 år får tilbud om vaksine.
  • Foresatte kan la sitt barn vaksinere dersom de ønsker det.
  • Det er særlig aktuelt for barn med kroniske sykdommer, barn i kontakt med sårbare personer, og barn som skal oppholde seg eller flytte til land med høy smitterisiko eller dårligere tilgang til helsetjenester.
  • Årskullet 2017 kan få tilbud når barnet har fylt 5 år.

— I Randaberg er det satt opp egen tid for barnedoser, hver mandag fra kl. 16.00 til 16.45. I bestillingsløsningen  ReMin finner du egen timebestilling for vaksine til barn, opplyser vaksinekoordinatorene Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson i Randaberg kommune.

Klikk her for å bestille time til barnevaksinering

Du kan også sende e-post: vaksinekoordinator@randaberg.kommune.no, eller ringe Vaksinetelefonen - tlf. 404 08 894 - på hverdager mellom kl. 08.30 og 10.30.

Ved felles foreldreansvar, må begge foreldre samtykke til vaksinasjon. Hent samtykkeskjemaet her. Du må ta med samtykkeskjemaet til vaksinasjon.

Vaksinering 12-15 år:

Gjelder vaksinedose 2 til ungdom i årskullene 2006-2009.

• Folkehelseinstituttet anbefaler at alle ungdommer i alderen 12-15 år, som har fått første dose, får tilbud om andre vaksinedose.
  • Et slikt tilbud betyr at ungdommene kan fullføre primærvaksinasjon, dersom de og deres foresatte ønsker det.
  • Det må da minst ha gått 8-12 uker siden dose 1.

Klikk her for å bestille time til vaksinering

Du kan også sende e-post: vaksinekoordinator@randaberg.kommune.no, eller ringe Vaksinetelefonen - tlf. 404 08 894 - på hverdager mellom kl. 08.30 og 10.30.

Ved felles foreldreansvar, må begge foreldre samtykke til vaksinasjon. Du må ta med samtykkeskjemaet til vaksinasjon. Hent samtykkeskjemaet her.

Les mer om vaksinasjon her: