Torleif Kvitno er ny kulturskolerektor

Publisert: 03.07.2020
Torleif Kvitno (48) er ansatt som ny kulturskolerektor i Randaberg kommune. Han overtar etter Sigrid J. Olsson, som går av med pensjon etter over 20 år i Randaberg kulturskole.

Kvitno kommer fra stillingen som lærer ved Harestad skole.

- Randaberg får en kulturskolerektor som kjenner godt både kultur- og oppvekstfeltet i kommunen, og som dessuten kjenner landsbyens kulturliv fra innsiden, sier kultursjef Anders Jaarvik om ansettelsen av den nye rektoren.

- Dete er både stas og spennende
Torleif flyttet med sin familie til Randaberg for ti år siden, og har vært lærer ved Harestad skole i åtte år. Han har også hatt vikariat i kulturskolen og engasjert seg mye i lokalt kulturarbeid.

- Først og fremst synes jeg dette er både stas og spennende. Jeg er takknemlig for å ha fått dette tilbudet, som jeg nå har takket ja til, sier Torleif Kvitno.

- Samtidig tenker jeg på at jeg dermed skal slutte som lærer ved Harestad skole. Jeg tenker på både elever og kolleger, og synes at det er vemodig. Heldigvis flytter jeg ikke så langt. Med et ydmykt pågangsmot ser jeg frem til nye utfordringer, som kombinerer både opplæring og kulturarbeid.

Får ansvar for 250 elever og 12 lærere
Som kulturskolerektor får Torleif Kvitno ansvaret for tolv lærere fordelt på sju årsverk, og ikke minst 250 elever som får opplæring i estetiske fag, som musikk og bildekunst.

Randaberg kulturskole har også en rekke andre aktiviteter, som «Tirsdagsmusikken», koordinering av Den kulturelle skolesekken i Randaberg og deltakelse i Den kulturelle spaserstokken. Kulturskolen er også en ressurs for grunnskolens ATO-avdelinger og kommunale barnehager gjennom musikkgrupper og musikkterapi.