Strammer inn reglene i varehandelen

Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg innfører tiltak mot smittespredning i butikker og kjøpesentre.

På grunn av store folkeansamlinger ved butikkene og kjøpesentrene i regionen, strammer helsesjefene i de fire kommunene på Nord-Jæren nå inn og minner om at enmetersregelen gjelder butikker, varehus, kjøpesentre og andre former for varehandel - for å begrense smittefaren i varehandelen.

I et eget vedtak fra de fire kommunen pålegger de den enkelte virksomhet å ha rutiner for dette. Det gjelder særlig for områder hvor det lett oppstår kø, for eksempel ved betaling, i prøverom, lekeområder og lignende i butikker og kjøpesentre.

Kommunene minner om at varehandelen må ha særskilte rutiner rundt smittepunkt, som for eksempel handlevogner, handlekurver, betalingsterminaler, panteautomater, håndtak og annet.

Ordførerne i de fire kommunene stiller seg bak dette vedtaket, og oppfordrer særlig ungdom til å ikke oppholde seg unødig på kjøpesentrene.