Smittevernreglene setter bemanningen i barnehagene under press

Publisert: 04.09.2020
- Smittevernreglene vi alle må forholde oss til denne høsten, kan noen ganger sette bemanningen i barnehagen under press, skriver oppvekstsjefen i dette brevet til foresatte med barn i barnehagene i Randaberg.

Til alle foresatte med barn i barnehage i Randaberg!

Smittevernreglene vi alle må forholde oss til denne høsten, kan noen ganger sette bemanningen i barnehagen under press. Ansatte må i dag være hjemme om de har milde luftveissymptomer, og de må være hjemme med egne barn som har milde luftveissymptomer.

Ansatte som har testet seg må vente på svar og være symptomfrie før de kan komme tilbake til jobb. Da kan fraværet i barnehagen noen dager bli svært høyt. På slike dager er barnehagen avhengig av et godt samarbeid med dere foreldre.

Som foreldre kan dere bidra gjennom å:

• Holde barnet hjemme fra barnehagen dersom de viser tegn på luftveissykdom, jf. anbefalingene fra Folkehelseinstituttet. Om avstand, karantene og isolering (FHI)
  • Sikre at den som leverer og henter i barnehagen er uten symptomer på sykdom.
  • Skape forutsigbarhet for barnehagen. Si i fra dersom barnet ditt skal ha fri en dag, eller om du planlegger å hente tidlig.
  • Vise forståelse for at tilbudet som barnehagen klarer å gi enkelte dager, er annerledes enn det dere er vant til.

Vi skal løse dette på en god måte
Når det oppstår utfordringer med bemanningen, vil barnehagen alltid prøve å løse dette på en god måte. Det kan være ved å ta inn vikarer, bytte om på personalet, gjøre om på vaktsystem og samarbeide, samtidig som de skal ivareta et godt smittevern.

Likevel kan det skje at barnehagen enkelte dager ikke kan løse dette, og at avdelingen barnet ditt går på må stenge tidligere, eller holde helt stengt en dag eller to. Dersom slike situasjoner oppstår, vil vi gjøre vurderinger der lokale hensyn i den enkelte barnehage vil være avgjørende for hvordan vi løser situasjonen.

Det er viktig å sikre normal drift
Vi ber om forståelse for at vi kan bli nødt til å gjøre slike prioriteringer. Vi vil gjøre vårt ytterste for å sikre mest mulig normal drift.

Vi vil ha jevnlig kontakt med FAU-leder og barnehagenes samarbeidsutvalg SU for å drøfte lokale tiltak sammen med foreldrerepresentantene.

Hilsen Petter Hagen, kommunalsjef Oppvekst i Randaberg kommune.

Bildet: Petter Hagen.