Ordførere ønsker god Eid-feiring til de muslimske samfunnene

Publisert: 12.05.2021
I forbindelse med møtet mellom de fire ordførerne på Nord-Jæren tirsdag, ble det enighet om å sende en hilsen til de muslimske samfunnene i regionen med en påminnelse om smittevernreglene.

Følgende hilsen sendes fra ordførerne i Stavanger, Randaberg, Sola og Sandnes:

Ordførerne på Nord-Jæren ønsker alle muslimer eid mubarak!

Ordførerne håper at det blir en trygg og god Eid-feiring 13. mai 2021 for alle. Smittesituasjonen i Norge og på Nord-Jæren gjør at en fremdeles må være påpasselig slik at smitten ikke sprer seg. Sosiale sammenkomster gir som kjent økt risiko for smittespredning, og alle må begrense hvor mange de er sammen med. Det oppfordres til å møte andre utendørs.

Folkehelseinstituttet har på sin hjemmeside gitt oppdaterte råd for ramadan og eid som det minnes om, se link: Oppdaterte smittevernråd for ramadan - FHI

Det er også viktig å følge reglene for arrangementer. Regjeringen anbefaler at arrangementer som samler personer fra ulike kommuner utsettes eller avlyses. For arrangementer som ikke kan utsettes gjelder det egne regler, se nærmere om reglene på følgende link: Arrangementer, samlinger og aktiviteter - FHI

Er det spørsmål om gjennomføringen av arrangementer, kan disse rettes til kommunen.

Ordførerne håper at Eid-feiringen gjennomføres med god ivaretakelse av smittevernrådene, og at en snart kan møtes igjen uten å måtte være forsiktig på grunn av smittefaren.

Vi ønsker dere en fin feiring!

Vennlig hilsen

Kari Nessa Nordtun (ordfører i Stavanger), Stanley Wirak (ordfører i Sandnes), Jarle Bø (ordfører i Randaberg), Tom Henning Slethei (ordfører i Sola).