Karantene og testing i skole og barnehage

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 24.08.2021
Mandag 16. august kom nye rutiner for testing og karantene for barn og unge under 18 år. Nå er det sendt ut ny informasjon til foreldre/foresatte i barnehage og skole om hvordan smittesituasjoner skal håndteres videre i Randaberg kommune.

Bakgrunnen for endringen er å gi barn og unge en mest mulig normal barnehage- og skolehverdag.

Petter A. Hagen, kommunalsjef for Oppvekst, presiserer at - fremgangsmåten vil kunne endres og tilpasses ut fra omfanget av smittesituasjonen.

Informasjon til foreldre/foresatte om hurtigtesting av barn eller ungdom for covid-19 ved smitteutbrudd i skole eller barnehage:

Ved en smittesituasjon på skolen eller i barnehagen vil smittesporingsteamet i kommunen vurdere om barn/ungdom må i karantene eller kan ta hurtigtest for å slippe karantene. Foreldre/foresatte vil få beskjed om hva som gjelder deres barn/ungdom fra barnehagen eller skolen.

Barnehagebarn testes i Randaberghallen, i følge med forelder/foresatt.
Skolebarn testes på skolen, tid/sted opplyses via skoleadministrasjonen.

Testing foregår slik:

• Testen tas i fremre nese av helsesykepleier/helsepersonell. Dette kiler, men er ikke smertefullt.
  • For barn til og med 7. trinn tas to tester, dag 1 + dag 3-5. Test 2 tas hjemme av foreldre/foresatte. Foreldre/foresatte følger derfor barnet på dag 1 for opplæring.
  • For ungdom fra og med 8. klasse tas tre tester, dag 1 + dag 3 + dag 5. Ungdommene lærer å teste seg selv dag 1.

Dersom du ikke ønsker at ditt barn/ungdom skal testes, melder du fra til kontaktlærer / barnehagepersonell, så registreres dette. Barnet/ungdommen må da i karantene i 10 dager.