Ingen ny koronaforskrift

Kommunene på Nord-Jæren følger smittesituasjonen nøye, men Randaberg vil foreløpig ikke innføre en ny forskrift - i likhet med Sandnes og Sola.

Kommunenes ordførere, Stanley Wirak, Tom Henning Slethei og Jarle Bø, er bekymret over smitteutviklingen og ber innbyggerne følge smittevernreglene.

- Vi har dialog med de miljøene som har hatt økt smitte de siste dagene, og ber alle å følge gjeldene smittevernregler og bruke munnbind når avstandsregelen ikke kan holdes, sier de tre ordførerne.

Stanley Wirak var andre juledag i kontakt med lederen i Muslim Forum Sandnes, som opplyste at moskeen i Sandnes nå er stengt inntil videre. De har også sendt ut melding til sine medlemmer om hvor viktig det er å følge smittevernanbefalingene.

De tre ordførerne vil i dagene framover ha tett dialog med representanter for de miljøene hvor smitten har bredt seg den siste tiden.

- Vi følger utviklingen nøye og har en løpende vurdering om ytterligere tiltak skal iverksettes. Foreløpig beholder vi den gjeldende forskriften, sier Stanley Wirak, Tom Henning Slethei og Jarle Bø.

De minner samtidig om at nasjonale smitteverntiltak fremdeles gjelder i alle landets kommuner.