Hamstring gir økt smitterisiko

Butikker i Randaberg opplever stor pågang av kunder som hamstrer unødvendige store mengder med dagligvarer fredag formiddag.

Dagligvarebransjen sier selv at folk ikke trenger bekymre seg for mangel på varer i butikkene. Det skal være nok til alle, skriver Coop, Norgesgruppen, REMA 1000, Virke dagligvare og NHO service i en felles pressemelding:

– Hamstring er unødvendig, og kan skape utfordringer. Om alle handler som normalt, er det nok varer til alle.

Kommuneoverlegene i Randaberg, Ole Bernt Lenning og May Sissel Vadla, ber også folk om å ikke hamstre dagligvarer - på grunn av økt smitterisiko.

- Butikkene vil holde åpent, det er derfor ingen grunn til å hamstre. Det viktigste folk kan gjøre nå, er å følge helsemyndighetenes råd, sier Ole Bernt Lenning og May Sissel Vadla.

- Hamstring kan blant annet skape store utfordringer for smittespredningen.

- Bruk åpningstidene i butikken fullt ut og unngå at flere fra samme familie handler samtidig. Dersom flere oppsøker butikken på de samme tidspunktene, skapes det unødvendig lange køer som er uheldig med tanke på smittespredningen, sier kommuneoverlegene.