Folkehelseundersøkelsen i Rogaland 2020

Publisert: 14.08.2020
Rogaland fylkeskommune og Folkehelseinstituttet skal i høst gjennomføre en spørreundersøkelse blant voksne innbyggere for å kartlegge helse, trivsel, velferd og levekår i fylket.

Undersøkelsen blir tilgjengelig fra 14. september og vil være åpen i tre uker.

I dette tidsrommet vil Folkehelseinstituttet sende ut invitasjoner til et antall tilfeldig utvalgte innbyggere i hver kommune via SMS og e-post. Undersøkelsen gjennomføres helelektronisk, og vil også være tilgjengelig for alle rogalendinger som har tilgang på pc/nettbrett/telefon, via en lenke som blir gjort tilgjengelig på fylkeskommunens nettsider.

- I utgangspunktet får 15 prosent av befolkningen invitasjon til å delta i undersøkelsen, det vil si i underkant av 1 300 voksne innbyggere i Randaberg, opplyser Anne Grødem, folkehelsekoordinator i Randaberg kommune.

Svarene vil gi et bedre kunnskapsgrunnlag
Informasjonen som blir hentet inn via spørreundersøkselen, vil kunne gi et stort løft til folkehelsearbeidet i fylket og kommunene.

- Ved å samle inn omfattende informasjon om innbyggernes eget syn på situasjonen de lever i, får vi et langt bedre kunnskapsgrunnlag for å utvikle gode og målrettede tiltak som kan gjøre samfunnet enda bedre, sier Anne Grødem.

Bakgrunn for undersøkelsen er lov om folkehelsearbeid, som påbyr kommuner og fylkeskommuner å ha oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer.