Illustrasjon: folkehelse.

Folkehelseprofil 2024 for Randaberg er klar

Av: Kommunikasjon
Publisert: 04.04.2024
Mange eldre er friskere og har bedre funksjonsnivå i dag enn tidligere. Derfor er de også en viktig ressurs. Eldres helse er tema for årets folkehelseprofil 2024.

Levealderen øker, og fram mot 2050 forventer vi en betydelig økning i antallet og andelen eldre i befolkningen. Økningen i forventet levealder gjør at flere vil leve til de er godt over 90 år. Mange eldre er friskere og har bedre funksjonsnivå i dag enn tidligere, derfor er de også en viktig ressurs. Samtidig vil flere også leve med en eller flere kroniske sykdommer, som innebærer økt hjelpebehov fra familien og helse- og omsorgstjenestene.

Som figuren under illustrerer er det gjennom hele livsløpet mulig å påvirke helse og funksjon, også i eldre år. Dette kan for eksempel innebære å fremme sunne matvaner, fysisk aktivitet, røykeslutt og tilrettelegging for deltakelse på sosiale arenaer. Universell utforming av bygg og faktisk fremkommelighet på gang- og sykkelvei med belysning, brøyting og strødde veier er andre eksempler.

Folkehelseprofilen i Randaberg sier at:

• andelen unge eldre (65 til 79 år) i kommunen er lavere enn i landet som helhet.
  • i aldersgruppen 75 år og eldre er andelen som bor alene lavere enn i landet som helhet.
  • andelen som bor i husholdninger med vedvarende lav inntekt, er lavere enn i landet som helhet.
  • andelen som bor i husholdninger med høy gjeld, er høyere enn i landet som helhet.
  • andelen ungdomsskoleelever som opplever at det er trygt å ferdes i nærområdet på kveldstid, ikke er vesentlig forskjellig fra landsnivået.
  • forskjellen i forventet levealder mellom de som har grunnskole og de som i tillegg har videregående eller høyere utdanning, er ikke vesentlig forskjellig fra landsnivået.

Folkehelsebarometeret
I folkehelseprofilen publiseres også folkehelsebarometeret, som måler helsetilstand og påvirkningsfaktorene for helse.

Ut fra folkehelsebarometeret skiller Randaberg seg positivt ut på flere indikatorer sammenlignet med landet. Som for eksempel at færre bor trangt, flere som gjennomfører videregående opplæring, færre unge som står utenfor, høyere valgdeltakelse, høyere levealder og mindre kar- og hjertesykdommer.

Områder der Randaberg ser særlige utfordringer sammenlignet med landet er indikatorer som: flere som har høy gjeld, flere kvinner som røyker og muskel og skjelettplager.

Folkehelseprofil 2024 - Randaberg

Hent folkehelseprofil eller oppvekstprofil på FHI.no