Bjørn Rygg flytter hovedkontoret og 120 ansatte til Tangen 7, det tidligere Conoco-bygget på Nedre Grødem. Ordfører Jarle Bø er svært fornøyd med satsingen til sambygdingen.

BR Industrier satser stort i Randaberg

Av: Kommunikasjon
Publisert: 13.03.2023
Bjørn Rygg flytter hovedkontor og satser stort i hjemkommunen Randaberg. BR Industrier har kjøpt det gamle Conoco-bygget, Tangen 7, og en del av basen av NorSea.

–  I valgkampen for snart fire år siden, lovet Randaberg-ordfører Jarle Bø å legge til rette for 1 000 nye arbeidsplasser i kommunen. Våren 2023 er løftet i ferd med å bli til virkelighet, står det i en felles pressemelding signert av konsernsjef Bjørn Rygg i BRI og ordfører Jarle Bø i Randaberg kommune.

Og nye arbeidsplasser er på vei, når randabergsbu og næringslivsmann Bjørn Rygg flytter hovedkontoret fra Sandnes, og satser stort i hjemkommunen.

– Dette er viktig for Randaberg og for hele regionen, slår ordfører Jarle Bø fast.

Bildet: Bjørn Rygg foran modellen av byggene i Tangen 7. Til høyre står Olav Østhus, økonomisjef i BR Industrier.

BR Industrier har kjøpt Tangen 7 og en del av basen av NorSea. Bygget var tidligere hovedkvarteret for oljeselskapet Conoco på Grødem, og BRI har nå store planer for det 10 000 kvadratmeter store bygget.

Blir en del av basemodellen
BRI bidrar med økt nettverk av kunder som vil tilføre aktivitet til basen og løfte attraktiviteten til Dusavik som næringspark. Tilgangen til kai og effektive logistikktjenester gjennom NorSea sitt operative miljø vil gi BRI flere nye markedsmuligheter og dette legger grunnlaget for et godt industrielt samarbeid mellom BRI og NorSea, som begge har offensive planer for området.

Bildet: Tangen 7, det tidligere Conoco-bygget ligger fint til ved Ryggstranden småbåthavn på Nedre Grødem.

Bildet: Tangen 7, det tidligere Conoco-bygget ligger fint til ved Dusavik-basen og Ryggstranden småbåthavn på Nedre Grødem.

Konserndirektør for eiendom i NorSea Group, Øyvind Bjørnevik, er storfornøyd med at BRI velger å flytte til Dusavik.

– BRI er en offensiv aktør med store vekstambisjoner og et langsiktig perspektiv. Etableringen av BRI i Dusavik viser at området, over 50 år etter etableringen av basen, fremdeles er meget attraktivt for de mest spennende selskapene i regionen. Det er gledelig at vi sammen med BRI har funnet en løsning for en eiendom som ikke har vært utnyttet de siste 5-10 årene. Nå vil BRI utvikle kontorbygget og deler av bakområdet, og NorSea vil få en mye bedre logistikkløsning rundt eksisterende kai, sier Øyvind Bjørnevik.

– Dette området har i mange tiår vært et senter for industriell verdiskaping i regionen. Selv om det fortsatt er god virksomhet her, har vi de senere årene registrert for mange tomme bygg og mindre aktivitet. Nå er utviklingen i ferd med å snu til det positive. Det er fantastisk, for her snakker vi om industrisatsing i en perle av et næringsområde. Det ligger ved sjøen, og ikke minst sentralt i forhold til vegnettet, nærhet til næringsområdet i Mekjarvik og kommende Rogfast, sier Jarle Bø.

Randaberg-ordføreren legger ikke skjul på at det har vært meget viktig få industriaktivitet inn i de tidligere lokalene til Conoco.

Bildet: Ordfører Jarle Bø sammen med industrigründer Bjørn Rygg i Tangen 7-bygget.

Har plass til flere
Ved siden av BR Industriers egne selskaper, er Bjørn opptatt av å få andre virksomheter til både Tangen 7 og baseområdet.

– Tangen 7 har potensial til å bli en fantastisk arbeidsplass for folk, og vi tror beliggenhet, tilgjengelighet og nærhet til sentrum er blant det viktigste, sier Rygg som er opptatt av å tenke innovasjon og miljø. Vi jobber med strategiske planer for våre bedrifter som er tenkt å flytte til basen, og det ligger mye arbeid igjen før planene settes i verk. Med det som utgangspunkt er det et mål at byggene skal ha en bærekraftig og grønn løsning når det gjelder energibruk. BRI har flere bedrifter som satser på energi og bærekraft, og har et mål om at hele anlegget en dag blir selvforsynt med energi.

– Vi ønsker mest mulig aktivitet når vi nå skal fylle opp bygg og område med virksomheter og aktivitet, både interne og eksterne. Dette fantastiske bygget skal bære preg av aktivitet, innovasjon og skapervilje i et område som kommer til å bli mer og mer viktig i fortsettelsen, da tenker jeg spesielt på rogfast, sier Bjørn Rygg.

Bildet: Konsernledelsen i BRI, fra venstre Annelin Rygg Ersland, markedsføringsansvarlig, Bjørn Rygg, Olav Østhus, økonomisjef, og Ole Tom Guse, administrasjonssjef.