Nå kan vi framskynde dose 2

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 16.08.2021
Randaberg kommune får over 2 000 vaksinedoser i uke 34, og kan sette fortgang i vaksineringen med dose 2 for alle over 18 år.

Framover får vi tildelt to forskjellige typer vaksiner, Pfizer og Moderna. Dette er første gangen vi får tildelt doser fra Moderna.

I uke 34 (23.-29. august) får vi 1 500 doser med Moderna og 650 doser Pfizer.

- Det er trygt å kombinere de to vaksinene
Begge vaksinene er såkalte mRNA-vaksiner, og baserer seg på den samme teknologien. De er svært like i hvordan de er bygget opp og fungerer. Folkehelseinstituttet FHI anbefaler å kombinere de to vaksinene, der dette er praktisk for å gjennomføre vaksinasjonsprogrammet.

- Mange av de som har fått dose 1 med Pfizer i Randaberg vil få Moderna som dose 2. Ifølge FHI er Moderna mer effektiv mot deltaviruset enn Pfizer, og det er trygt å kombinere de to vaksinetypene, opplyser vaksinekoordinatorene Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson i Randaberg kommune.

Det må være fire uker mellom dose 1 og dose 2
Vaksinekoordinatorene oppfordrer alle over 18 år til å vaksinere seg tidligst mulig, for å sikre en trygg gjenåpning av samfunnet.

- Nå legger vi ut mange nye timer fortløpende i timebestillingssystemet, til og med uke 37. Vi håper derfor at så mange som mulig flytter timen sin fram til et tidligere tidspunkt, sier Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson,

- Men vær obs på at det må ha gått minst fire uker mellom de to dosene.

Gå inn her for å endre tid for vaksinering

Vaksinetelefonen - 40 40 88 94
Vaksinetelefonen har åpent hverdager mellom kl. 08.30 og 10.30. Vi ber om at Vaksinetelefonen fortrinnsvis brukes til å avlyse timer ved sykdom, karantene, isolasjon, og for de som ikke har BankID.