16- og 17-åringer får tilbud om koronavaksine

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 26.08.2021
Randaberg kommune tilbyr 16- og 17-åringer vaksinering i Randaberghallen.

Det er regjeringen, etter anbefaling fra FHI, som har bestemt at denne aldersgruppa skal inkluderes i vaksinasjonsprogrammet.

- Det er få i aldersgruppen 16 og 17 år som blir alvorlig syke, men det er en del smitte blant ungdom. Vaksinering av denne aldersgruppa vil derfor redusere smittespredningen i samfunnet, opplyser vaksinekoordinatorene Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson i Randaberg kommune.

Vaksinetilbudet går til alle innbyggere i Randaberg som er født i 2004 og 2005.

Oppstart i uke 36
Vaksineringen av 16-17-åringene er planlagt skal starte opp i uke 36 (fra 6. til 12. september), og vil skje på fastsatte tider om ettermiddagen i Randaberghallen.

Hvordan bestiller du time?
Du får time til vaksinering ved å registrere deg i timebestillingsystemet:

Her kan du bestille time til vaksinering

Du kan også sende e-post med navn, fødselsnummer (11 siffer) og telefonnummer til e-post:
vaksinekoordinator@randaberg.kommune.no, eller ringe Vaksinetelefonen - 40 40 88 94 for å bestille time. Vaksinetelefonen har åpent på hverdager mellom kl. 08.30 og 10.30.

- Tildelt time må ikke endres
- Folkehelseinstituttet anbefaler at vi gir 16- og 17-åringene Pfizer-vaksine. Vi må derfor sikre oss at vi har den rette vaksinen å gi når de kommer til vaksinasjon. Tildelt time må derfor ikke endres, opplyser vaksinekoordinatorene.

Samtykke for de under 16
Unge som ikke har fylt 16 år, må ha samtykke fra foresatte før de kan få vaksine.

Her kan du laste ned samtykkeskjemaet

Samtykkeskjemaet tar du enten med til Randaberghallen, eller sender i forkant av vaksinasjon til e-post: vaksinekoordinator@randaberg.kommune.no.

8-12 uker mellom dosene
-16- og 17-åringene anbefales et intervall på 8-12 uker mellom vaksinedosene. Det er fordi unge har svært god immunrespons på vaksinen, og vil ha god beskyttelse etter første dose, sier Inger Elin Myhre og Siw Diane Myhre Johanson.