- Vi gratulerer Sunndal kommune med Bosettings- og integreringsprisen 2020

Publisert: 13.11.2020
Randaberg var i finalheatet til å vinne Bosettings- og integreringspris for 2020, men nådde ikke helt opp. - Jeg vil gratulere Sunndal kommune med prisen, sier ordfører Jarle Bø.

Prisen ble delt ut av Libe Solberg Rieber-Mohn, direktør for Integrerings- og mangfoldsdirektoratet IMDi, under direktesendingen fra IMDi sin Bosettingsuke (skjermdump under).

Første gang i 2008
Bosettings- og integreringsprisen ble første gang delt ut av IMDi (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet) under integreringskonferansen i Bergen i 2008. Siden den gang har prisen blitt delt ut årlig til kommunene Vadsø, Levanger, Kristiansand, Kragerø, Molde, Hammerfest, Drammen, Grimstad og Trondheim.

Innbyggerne i kommunene har hatt anledning til å medvirke til kåringen ved å stemme på sin favoritt.

- Det har vært lærerikt å følge med på IMDis digitale Bosettingsuke de siste dagene. Jeg er imponerte over det store engasjementet som Sunndal har vist i en årrekke for bosetting av flyktninger, sier ordfører Jarle Bø.

Stolt finalist
- Jeg er stolt over at Randaberg var blant de tre finalistene. Jeg takker medarbeidere og frivillige som har gjort en kjempeinnsats over mange år, sier Jarle Bø.

- En ekstra gratulasjon sender jeg til jobb- og introteamet i NAV Randaberg, som jobber spesifikt med bosetting og introduksjonsprogram og for å ha kommet til finalen.

Nært samarbeid med næringslivet
- I Randaberg ser vi bosetting og integrering i sammenheng. Randaberg har et godt introduksjonsprogram som gir gode muligheter for å bli kvalifisert til jobb eller utdanning. Jeg er glad for at NAV Randaberg har et godt samarbeid med det lokale næringslivet, og at våre flyktninger kan komme ut i arbeidslivet og bli en ressurs som bidrar positivt til samfunnet, sier NAV-leder Kel Tighe.

- Og det skal vi fortsette med, supplerer ordføreren.

Vi vil yte ekstra der det trengs
- Jobb- og introteamet i Randaberg kommune er dedikert og gjennomfører introduksjonsprogrammet med sikte på å kvalifisere den enkelte til sitt mål, sier Kel Tighe.

- Prosjektet i IMDi-presentasjonen er ett av flere eksempel på hvordan kommunen tilpasser seg for å skreddersy program og for å yte ekstra der det trengs. Vi igangsetter nødvendige samarbeid og prosjekter for å lykkes med integreringen, blant annet med andre kommuner og med fylkeskommunen.

Her er filmen som presenterte Randaberg under kåringen:

Bosetting nå er viktigere enn noen gang
Det har aldri vært viktigere enn nå at kommunene satser på bosetting av flyktninger. Totalt er det nesten 80 millioner mennesker på flukt i verden. Over 40 prosent av verdens flyktninger er barn.

- I Randaberg skal vi fortsette å jobbe for at noen av disse får et godt og trygt hjem i den grønne landsbyen, avslutter ordfører Jarle Bø.

Bildet under: Integrering i praksis. Ordfører Jarle Bø åpnet Internasjonal dag i Varen i oktober 2019.