Illustrasjonsbilde far og barn.

Veiledningskurs for foreldre: Circle of Security (COS)

Av: Kommunikasjon
Publisert: 06.06.2023
Familieteamet i Randaberg kommune inviterer foreldre med barn i 1.-4. klasse til veiledningskurs for å få til et bedre samspill med sitt eget barn.

Sensitive barn, uredde barn, kranglete barn, engstelige barn, sjenerte barn, vennlige barn, impulsive barn, langsomme barn, kvikke barn, turnere, gamere, fotballspillere, sjakkspillere eller lesehester? Hvordan møte alle disse ulike barna og imøtekomme akkurat MITT barn på SITT behov? Hva om barnet mitt er fullstendig ulikt meg og vanskelig å forstå??

Familieteamet i Randaberg kommune har gleden av å invitere foreldre med barn i 1.-4. klasse til kurs i Circle of Security (COS-P), Trygghetssirkelen. Kurset er et tilbud til deg som ønsker å bli tryggere i foreldrerollen, og få bedre kontakt med barnet ditt.

Når er kurset?

• Kursdager: Kurset går over åtte torsdager, alle dager kl. 08.30–10.00.
  • Oppstart: Torsdag 14. september 2023.
  • Oppmøte: Vi anbefaler å møte opp alle dagene, da kursrekken bygger på hverandre.
  • Sted: Randaberg Arena, 2. etasje.
  • Målgruppe: Foreldre med barn i 1.-4. klasse.
  • Veiledere: Hanne Sandal Østerhus og Mary Ann Nilsen.
Mer om kurset

Kurset gir deg som forelder en «verktøykasse» for å hjelpe barnet gjennom livets oppturer og nedturer. Kurset vil også hjelpe foreldre til å bedre forstå barnets følelser, atferd og intensjoner, samt gi deg hjelp til å få et generelt bedre samspill med barnet ditt.

Foreldreveiledningskurset Circle of Security (COS-P) er i utgangspunktet et forebyggende gruppetilbud som passer for alle, men kan også gis sammen med andre individuelle eller gruppebaserte tiltak for vansker som allerede har oppstått.

Kurset tar utgangspunkt i nyere tilknytningsteori, som bygger på over 50 år med kunnskap og forskning om hva som fremmer trygge barn og trygge relasjoner. I Norge driftes tiltaket av Tilknytningspsykologene i samarbeid med Circle of Security International i USA.

Påmelding
  • Påmelding gjør du via dette henvendelsesskjemaet (merk henvendelsen med ønske om COS-kurs).
  • Alle som sender påmelding blir kontaktet minimum én uke før oppstart, med informasjon om de har fått plass på kurset.
  • Kurset følger skoles ferierute.
  • Max 8-10 deltakere. Første mann til mølla prinsippet.

Ved spørsmål kan Mary Ann Nilsen eller Hanne Sandal Østerhus kontaktes.

Mary Ann Nilsen                                                                          Hanne Sandal Østerhus
familieveileder                                                                              familieveileder
Tlf.: 90 40 12 05                                                                           Tlf.: 95 86 25 79