Gladsak på 100-års dagen til Randaberg - Hålandsvatnet åpent for bading

Publisert: 01.07.2022
Gjennom sommerhalvåret tar kommunen badevannsprøver på de ulike badeplassene, nå er Hålandsvatnet friskmeldt for bading.

Prøvene tas i Hålandsvatnet, Sandestranda, Randabergbukta og Vistestranda.

Vannet i Hålandsvatnet er ikke friskmeldt, men godt nok til å bade i nå. Fortsatt jobbes det med å utbedre kvaliteten på vannet.

— Etter flere år med høye konsentrasjoner av giftproduserende alger i Hålandsvatnet, har vi denne forsommeren opplevd kun små konsentrasjoner av den problematiske blågrønnalgen. Temperatur og vindforhold bidrar til å styre hvilke alger som dominerer i vannet, og denne våren og forsommeren har vi nok hatt været på vår side, sier Anne Grethe Bø Cazon, fagleder på Landbruk.

— Vannet er ikke friskmeldt, det må fortsatt gjennomføres tiltak, men man kan altså bade her nå, opplyser Heidi Høyland Tjelta, ingeniør ved Teknisk avdeling.

Prøvene som blir tatt analyseres for tarmbakterier. I Hålandsvatnet blir det også tatt prøve for å sjekke om eventuelle giftige blågrønnalger.

Resultatet av prøvene som blir tatt er klare et par dager etter prøvedato. Er det slik at prøvene viser dårlig vannkvalitet, blir det tatt en omprøve, før det eventuelt blir satt opp skilt om bading forbudt.

Randaberg og Stavanger kommune samarbeider om ukentlige prøver av Hålandsvatnet samtidig som vi oppfordrer alle til å ta en ekstra titt i vannet før en hopper uti. Er vannet klart og fint, kan du bade.

På denne lenken finner du infomasjon om de siste badevannsprøvene som er tatt. Gjennom sommeren blir denne siden oppdatert når nye prøver kommer inn.

Her finner du en oversikt over Badeplasser i Randaberg.

Nyt sommerværet og kos dere i Hålandsvatnet, eller på et av de andre fine badestedene vi har i Randaberg.
Hålandsvatnet