Klart for vaksinering av 12-15-åringene

Av: Kommunikasjon
Publisert: 15.09.2021
Vaksinasjon av 12-15-åringer i Randaberg skjer på dagtid i uke 39 og 40 i Randaberghallen, i samarbeid med skolene i kommunen.

Foreldre får informasjon via skolen

• Det blir sendt ut egen informasjon via skolene til alle foresatte til 12-15-åringene, med praktiske detaljer knyttet til vaksineringen.

Vaksinen tilbys ungdom født mellom 2006, 2007, 2008 og 2009 til og med fylt 12 år

• Disse aldersgruppene skal kun ha én dose, siden unge har god beskyttelse etter kun én vaksinedose.
  • 12-15-åringene får tilbud om Comirnaty fra BioNTech/Pfizer. Denne vaksinen er godkjent ned til 12 år. Det er derfor kun de som har fylt 12 år som kan få vaksinen. Det holder ikke å være født i 2009.
  • FHI anbefaler at barn og ungdom i aldersgruppa 12-15 år ikke vaksinerer seg dersom de har vært smittet av koronaviruset.

Forutsetter samtykke

• Koronavaksine til 12-15-åringene forutsetter samtykke fra begge foresatte, dersom begge har foreldreansvar. Det betyr at begge foresatte må være enige for at barnet kan vaksineres.
  • Vi vaksinerer ikke dersom det mangler samtykke fra den ene.
  • Ta med ferdig utfylt samtykkeskjema til vaksinasjon.

Bestill time her

• Dersom ungdommen ikke kan stille den aktuelle dagen på skolen, eller ønsker å bli vaksinert på et annet tidspunkt, er det mulig å bestille time til kommunens sentralvaksinasjon via denne lenken.
  • Dersom ungdommen ikke har bank-id, kan man kontakte vaksinetelefonen 40 40 88 94 eller sende e-post til vaksinekoordinator@randaberg.kommune.no for å bestille time. Husk å legge ved telefonnummer og fødselsnummeret (11 siffer) til ungdommen.

Lenker til mer informasjon, samtykkeskjema og egenerklæringsskjema: