Testing erstatter smittekarantene for barn og unge under 18 år

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 19.08.2021
Fra 16. august kan barn og unge som er nærkontakter til en som har påvist korona, teste seg i stedet for å gå i karantene.

- Det er viktig å begrense bruken av karantene så mye som mulig for barn og unge. Målet med testingen er at elever skal kunne være mest mulig til stede på skolen og ved sine fritidsaktiviteter, sier kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

Ettersom stadig flere i befolkningen er vaksinert, er det nå forsvarlig å erstatte smittekarantene med testing i mange tilfeller.

- Muligheten for å teste seg ut av karantene gjelder her kun smitte blant nærkontakter, ikke innreisekarantene, understreker kommuneoverlegen.

Dersom det ikke gjennomføres testing etter retningslinjene, gjelder ordningen for vanlig smittekarantene.

Retningslinjer for barn i barnehage og barneskole
Ved påvist smitte ved barnehage og skole vil den aktuelle avdeling/klasse/fritidsaktivitet bli kontaktet og få informasjon om testing og hvordan dette skal gjennomføres.

Testen som utføres er nasal hurtigtest. Prøvesvar vil komme innen 20 minutter, og ved negativt prøvesvar kan barnet eller eleven gå tilbake til barnehage/skole/fritidsaktivitet.

Testing skjer i den enkelte skole og barnehage
- Rundt 15 minutter etter testing, får du en SMS om at svaret er klart. De neste to hurtigtestene, mellom dag 3 og 5, kan tas hjemme med testsett som dere får med hjem fra skolen og barnehagen, og som de foresatte må utføre på barna. De som ikke ønsker dette, kan bestille ny tid for neste test, sier Ole Bernt Lenning.

I Randaberg kommune legges det opp til at ordningen også omfatter personer over 18 år som er elever på videregående skole.

På FHI sine sider kan du lese mer om praktisk gjennomføring av testen.

Samtykke
Dersom foreldre ikke ønsker at deres barn skal testes ved smitte i barnehage/klasse, må foreldre selv kontakte barnehagen eller skolen barnet/eleven går i.

Smittesporing kommer raskere i gang
En viktig egenskap ved testene er svartiden. Hurtigtestene har svartid på 15 til 20 minutter.

- Dette gjør at nærkontakter raskere kan fritas og unngå karantene etter første test, samtidig som isolering og smittesporing rundt smittede nærkontakter kommer raskere i gang, sier Ole Bernt Lenning.

Se helsedirektoratet sin veiledning: Testing kan i noen tilfeller erstatte smittekarantene for barn og unge - Helsedirektoratet