Syv personer er koronasmittet på skip som ligger til kai ved Mekjarvik

Publisert: 26.02.2021
Syv personer om bord i bulkskipet «Tertnes» har testet positivt for covid-19. Skipet har siden torsdag ligget til kai i Mekjarvik. - Vi overvåker situasjonen, opplyser kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

Skipet er eid av rederiet Canadia Shiplines og har et filippinsk mannskap på 18 personer.

«Tertnes» var på vei fra Gulen i Sogn til Dover i England da kapteinen om bord fikk helseproblemer i internasjonalt farvann onsdag 24. februar. Skipet bad om assistanse fra Hovedredningssentralen, og helikopter med to leger var om bord på skipet onsdag.

Kapteinen på skipet døde. Skipet gikk deretter til havn i Mekjarvik torsdag 25. februar.

I havn ble alle om bord besluttet hurtigtestet for covid-19. Resultatene viste at 7 av de 17 i mannskapet testet positivt. Den avdøde testet også post mortem positivt for covid-19.

Skipet hadde siste mannskapsskifte 12. februar. Agenten bekrefter at ingen av mannskapet har vært i land på norsk jord etter mannskapsskiftet.

- Vi besluttet sammen å teste samtlige på ny med PCR-test, og fikk gjennomført dette torsdag kveld 25. februar med personell fra smitteteltet i Stavanger, opplyser kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

Folkehelseinstituttet ble orientert om saken på møtet med smittevernleger, SuS og Statsforvalteren i Rogaland torsdag kveld.

- Lørdag blir det gjort sekvensering av virus for å sjekke for virusmutasjoner, opplyser Ole Bernt Lenning.

Båten anses som i isolasjon og karantenested, så lenge ingen trenger helsehjelp og er friske. Videre får ingen forlate skipet. Stavanger Havn er også underrettet om saken.

- Pårørende til den avdøde kapteinen er underrettet. De to HRS-legene som var involvert ble satt i karantene torsdag ettermiddag. Videre er to personer fra begravelsesbyrået satt i karantene, sammen med nærmeste familiemedlemmer. Båten har hatt los ombord seks ganger, og to personer som har besøkt skipet for teknisk inspeksjon er også satt i karantene, sier Ole Bernt Lenning.

Kart: Mekjarvik (Google Maps).