Strammer inn på Nord-Jæren etter smitte-oppblussing

Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg viderefører de lokale tiltakene med enkelte målrettede innstramminger fra og med midnatt natt til lørdag 26. juni, til og med søndag 11. juli. Det skjer etter en økning i antall smittede og mange med ukjent smittevei.

Ordførerne på Nord-Jæren har vedtatt disse reglene:

• Innslippsstopp på serveringssteder kl. 22.00 og skjenkestopp kl. 24.00
    • Private sammenkomster på offentlig sted: Maks 20 innendørs/30 utendørs
    • Meldeplikt for arrangementer der det lov til å være flere enn 20 personer
    • Rulleforbud for russen fra og med midnatt, natt til 26. juni

I tillegg gjelder disse anbefalingene

• Gjester i hjemmet: Maksimalt 10 personer. Beskyttede teller ikke med i antallsbegrensningen
    • Hjemmekontor for alle som har mulighet, og/eller fleksibel arbeidstid
    • Munnbind i alle situasjoner hvor det ikke er mulig å holde 1 meters avstand

Høyt smittetrykk – mange med ukjent smittevei

Rogaland har for tiden landets høyeste smittetrykk.Smittesporingen viser at smitten ikke lenger bare er knyttet til uteliv og private sammenkomster. Den har spredt seg til mange ulike aldersgrupper og arenaer, som arrangementer, skoleavslutninger og russefeiring.

Det bekymrer ordførerne. Basert på faglige råd tar de fortsatt ikke sjansen på å la Nord-Jæren ta steget fullt ut til trinn 3 på regjeringens gjenåpningsplan.

Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg innfører innslippsstopp på serveringssteder klokken 22.00 og videreføring av skjenkestopp kl. 24.00. Det gjøres for å begrense antallet serveringssteder folk er innom. Erfaringene tilsier at folk har utfordringer med å holde 1-meteren utover natten.

Det vil fortsatt være økt kontroll med etterlevelse av smittevernreglene på utestedene, og økt bruk av smittevernlegens hastefullmakt – i samråd med ordfører - til å stenge utesteder som bryter smittevernreglene.

- Følg regler og anbefalinger

Ordførerne vil på det sterkeste oppfordre alle til å følge smittevernreglene i alle sammenhenger.

- Hvis vi alle gjør de rette tingene og forholder oss til regler og anbefalinger, kan vi komme igjennom denne vanskelige tiden raskere. Vi nærmer oss målet, understreker ordførerne Kari Nessa Nordtun, Stanley Wirak, Tom Henning Slethei og Jarle Bø i en felles uttalelse.

Ordførerne følger utviklingen tett den neste uken.

Nord-Jæren-kommunene har i tillegg følgende lokale forskrifter:
    Les mer om regjeringens plan for gradvis gjenåpning

Kontaktpersoner for media:

Stavanger: Kari Nessa Nordtun, tlf. 975 72 258