Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg letter på koronatiltakene

Publisert: 03.02.2021
Fredag 5. februar opphører de regionale forskriftene for kommunene på Nord-Jæren. Kommunene går over til å følge de nasjonale smitteverntiltakene.

Unntakene er registreringsplikt for arrangementer, besøksrestriksjoner og påbud om munnbind på sykehjem.

- Smittesituasjonen i vår region har bedret seg betydelig den siste tiden og det er nå faglig forsvarlig å gå over til de nasjonale smitteverntiltakene. Takket være innsatsen til innbyggerne våre har de strenge tiltakene som ble innført ved årsskiftet virket. Derfor blir det nå anledning til å lette på tiltakene, sier de fire ordføreren i Stavanger, Randaberg, Sola og Sandnes.

Ordførerne understreker at de nasjonale smittevernreglene fortsatt setter sterke begrensninger, og at det er stor usikkerhet knyttet til den britiske koronamutasjonen.

Dersom smittesituasjonen skulle forverre seg, vil det bli aktuelt å gå tilbake til strengere tiltak igjen.

Se de nasjonale smitteverntiltakene her