Nå kan du søke brukstid i Frivillighetens hus i Randaberg sentrum.

Søk brukstid på Frivillighetens hus

Av: Kommunikasjon
Publisert: 13.04.2023
Foreninger og organisasjoner kan nå søke om fast brukstid på Frivillighetens hus for skoleåret 2023/24. Søknadsfristen er 1. mai.

— Etter at søknadsfristen er gått ut 1. mai, vurderer styret for Frivilligsentralen i Randaberg alle søknadene. Tildeling av brukstid skjer før 1. juni, opplyser Morten Kvanvik Rønne, daglig leder i Frivillighetens hus.

Søknaden sender du til post@randaberg.kommune.no

Hvem kan søke?

• Alle som driver med frivillighet, forenings- og organisasjonsarbeid i Randaberg.

Hva kan du søke om?

• Faste, regelmessige tidspunkter for arrangementer, treffpunkt eller andre møter. Eksempel: Dersom foreningen din ønsker å starte et nytt tiltak, prosjekt, en ny møteplass eller kafé. Eller dersom din forening vil bruke lokalene til regelmessige medlemsmøter.

Hva trenger du ikke å søke om?

• Enkeltvise møter, slik som styremøter, arbeidsmøter og årsmøter. Slike møter avtales og organiseres i dialog med daglig leder på Frivillighetens hus, fortløpende gjennom året.

— Foreningene oppfordres til å reservere styremøter og liknende for minimum et halvt år om gangen. Erfaringene vi har gjort oss så langt, er at vi gjennom god dialog alltid finner et ledig tidspunkt i kalenderen, sier Morten Kvanvik Rønne.

Dette må du ta med i søknaden:

• Hvilken forening er det som søker? Hvem er arrangør?
  • Hva heter tiltaket/prosjektet, og hva går det ut på?
  • Er det er åpent arrangement?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvor mange vil anslagsvis delta?
  • Hvilken etasje ønsker dere å bruke?
  • Søker dere om en spesifikk dag eller tidspunkt, i så fall hvilken tid ønsker dere?

Hva inneholder Frivillighetens hus?

• Første etasje (hovedetasjen): Stort rom, AV-utstyr, stort kjøkken med alt av utstyr og steamer, kapasitet: cirka 50 personer.
  • Andre etasje: To rom, litt mindre enn første etasje, enkelt kjøkken, innredet som ungdomsrom, kapasitet: 30 personer.
  • Huset er universelt tilrettelagt med heis og enkel adkomst.

Kriterier som vektlegges:

• Er møtet/arrangementet åpent for alle? Åpne møteplasser prioriteres foran lukkede medlemsmøter, styremøter og liknende.
  • Potensiale for deltakelse. Det møtet man tror eller har erfart har størst potensiale for deltakelse, skal prioriteres.
  • Foreninger som ikke disponerer andre lokaler, skal prioriteres.

Frivilligsentralen i Randaberg sine egne aktiviteter er prioritert. Det betyr at følgende tider ikke er ledige:

• Dagtid første etasje: Onsdag kl. 10.30-15.00, torsdag kl. 10.00-14.00 og fredag kl. 10.00-14.00.
  • Kveldstid første etasje: Tirsdag kl. 18.00-20.00.
  • Dagtid andre etasje (Låftet): Mandag kl. 11.00-13.00.
  • Kveldstid andre etasje (Låftet): Onsdag kl. 14.30-19.30.

Skal brukes mest mulig av flest mulige
— Målet for Frivillighetens hus er at det skal være så mye aktivitet som mulig på huset. Huset skal brukes av flest mulige, mest mulig. Vi ønsker derfor å finne en god balanse mellom det å gi nye foreninger muligheter på huset, og det å la etablerte aktiviteter få en fortsatt positiv utvikling på huset, sier Morten Kvanvik Rønne.

— Så langt det er mulig, skal alle som ønsker å bruke huset få mulighet til det. Frivillighetens hus har ungdom som en særlig viktig målgruppe.

Lurer du på noe?
Har du spørsmål om Frivillighetens hus eller søknaden? Send dette til daglig leder Morten Kvanvik Rønne, e-post: mkr@randaberg.kommune.no, eller telefon 41 69 21 49.