Smittesituasjonen er fortsatt uavklart

Publisert: 09.03.2021
Smittesituasjonen i Randaberg og i regionen er nå usikker. Den nye virusvarianten sprer seg lettere og kan føre til mer alvorlig sykdom. Vi vet lite om smitteomfanget av det muterte viruset akkurat nå. Dette krever ekstra oppmerksomhet på smittevern fra alle.

- Vi ser smitten i klynger, noe enkeltsmitte og funn av muterte virus i regionen vår nå. Foreløpig har det vært mulig å begrense smittespredningen. Kommunen følger situasjonen nøye, og er klar til å innføre strengere regionale tiltak dersom smittesituasjonen tilsier det. Situasjonen vurderes fra dag til dag, sier kommuneoverlege Ole Bernt Lenning.

Kapasiteten for testing og smittesporing er fortsatt god. Stavanger universitetssykehus (SUS) har god kapasitet til testing av mulige virusmutasjoner.

Det er ordførerne som tar avgjørelsen om eventuell innføring av strengere tiltak, basert på råd fra smittevern- og kommuneoverlegene. Kommunene på Nord-Jæren vil gå sammen om felles tiltak om nødvendig.

- Eventuelle strengere tiltak kan komme svært raskt dersom situasjonen tilsier det. Da vil vi følge statens anbefalinger, slik vi ser dem innført i andre deler av landet, sier ordfører Jarle Bø.

- Innbyggerne må fortsatt følge råd, regler og anbefalinger for godt smittevern, og fortsatt være flinke til å teste seg, selv ved milde symptomer. Da er vi fortsatt godt forberedt når smitte dukker opp. Det er nå svært viktig å redusere antall nærkontakter ut over nærmeste familie, sier Jarle Bø.

Randaberg kommune har hatt hyppige beredskapsmøter i lys av den økende smitten. I tirsdagens beredskapsmøte ble det mellom annet vedtatt å gjennomføre torsdagens kommunestyre digitalt.

Ordføreren skulle helst møtt sine politiske kollegaer på kulturscenen.

- En diskusjon blir aldri den samme på Teams som i et fysisk møte. Men slik situasjonen er nå er det mest ansvarlig å holde de 27 kommunestyrerepresentantene hjemme. Vi gjør dette for å kunne komme tilbake til normalen over påske.