Skoler og barnehager på gult nivå inntil videre

Av: Kommunikasjon
Publisert: 14.01.2022
Ordførerne i Stavanger, Randaberg, Sola og Sandnes er glade for at regjeringen letter på smittevernreglene. De fire kommunene på Nord-Jæren er enige om å følge de nye nasjonale smitteverntiltakene.

— Nå går vi inn i en ny fase der vi må forberede oss på videre smitteøkning også her på Nord-Jæren. Selv om det fortsatt vil være begrensinger i hverdagen for alle, er vi spesielt glade for lettelsene for barn og unge, sier ordførerne Kari Nessa Nordtun, Tom Henning Slethei, Jarle Bø og fungerende ordfører Pål Morten Borgli i en felles uttalelse.

Ordførerne på Nord-Jæren mener at dette er et viktig steg i rett retning, og at ansvaret for smittevernet i større grad nå overføres til hver enkelt.

Skoler og barnehager på Nord-Jæren fortsetter inntil videre på gult nivå, men den enkelte kommune vil tidlig i neste uke ta stilling til hvilket smittevernnivå som skal gjelde framover.

— Smittetrykket på Nord-Jæren er i øyeblikket høyt og stigende. Det er derfor viktig at de nye smittereglene følges, slik at smitten fortsatt holdes under kontroll og at både sykehuset og det kommunale helsevesenet kan opprettholde et forsvarlig tjenestenivå, sier ordførerne.

Ordførerne i de fire kommunene på Nord-Jæren er glade for åpning av breddeidretten utendørs og at skjenkestoppen opphører. En hardt prøvet serveringsbransje kan starte gjenåpningen, samtidig med at barn og unge i størst mulig grad får en normal hverdag og skånes for inngripende tiltak.