Skolene ned til gult nivå igjen

Publisert: 15.01.2021
Barne- og ungdomsskolene i Randaberg, Sandnes, Sola og Stavanger går tilbake til gult smittevernnivå i uken som kommer.

Skolene gikk opp til rødt nivå mandag 4. januar fordi regjeringen har anbefalt rødt nivå i regioner med høyt smittepress. Smittevernoverlegene i kommunene på Nord-Jæren har fortløpende vurdert smittespredningen mellom barn og ungdom. I årets første uker er det ikke påvist smitte mellom elever, eller mellom elever og lærere, på Nord-Jæren.

– Vi ser at det er svært sjelden at smitten spres på skolene. Praktisk talt alle barn som er diagnostisert med covid-19 etter jul, har kjent smittevei: De er smittet av nærkontakter i egen husstand. I tillegg viser en rapport fra FHI at korona nesten aldri smitter mellom barneskoleelever, eller mellom elever og lærere, sier kommuneoverlege Hans Petter Torvik, på vegne av smittevernoverlegene i de fire kommunene.

Dette er bakgrunnen for at smittevernanbefalingen for skolene på Nord-Jæren nå justeres. Innen onsdag 20. januar vil derfor skolene i Sola, Randaberg, Sandnes og Stavanger være på gult smittevernnivå.

- Det må imidlertid tas forbehold om at det mandag 18. januar ikke kommer nye føringer fra regjeringen, sier Petter Hagen, kommunalsjef Oppvekst i Randaberg kommune.

Smittevernoverlegene åpner for at enkelte skoler som har pågående smitte, fortsatt skal beholdes på rødt nivå. I disse tilfellene kan det vurderes om hele skolen, eller enkelte klasser eller trinn, skal følge rødt nivå.

Foreldre og foresatte oppfordres til å følge med på de enkelte skolene sine hjemmesider for mer informasjon.

Regjeringen har denne uken presisert at ungdomsskolene er på rødt nivå til og med tirsdag 19. januar.

Ved gult smittevernnivå i barneskoler gjelder dette:

• Ingen syke skal møte på skolen
  • God hygiene
  • Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
  • Hele skoleklasser regnes som en kohort
  • Ansatte kan veksle mellom kohorter/klasser
  • Trinnvise grupper på SFO
  • Unngå trengsel og store samlinger
  • Ha ekstra antall voksne ute i friminutt for å hjelpe elevene å holde avstand.
  • Vurdere ulike tidspunkt for friminutt for å begrense antall elever som er ute samtidig

For ungdomsskoler gjelder disse smitteverntiltakene på gult nivå:

• Ingen syke skal møte på skolen
  • God hygiene og forsterket renhold
  • Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
  • Hele klasser regnes som en gruppe
  • Ansatte kan veksle mellom grupper/klasser, men holde avstand til elever hvis mulig
  • Unngå trengsel og store samlinger
  • Holde avstand i pauser/friminutt