Rapport fra kunstprosjektet til Randaberg helsesenter

Publisert: 29.01.2021
Her kan du lese rapporten fra kunstprosjektet ved Randaberg helsesenter, utarbeidet av kunstkonsulent Linnéa Blakéus Calder fra KORO (Kunst i offentlig rom).

Kunstutvalget for Randaberg helsesenter startet sitt arbeid etter at første spadetak var satt våren 2017. Fire kunstnere eller kunstnerduo ble invitert til å bidra: Ingrid Aarset fra Bergen, Ingeborg Elieson og Aleksander Jæger fra Oslo, Inger Johanne Rasmussen fra Oslo og Erlend Leirdal fra Trondheim.

Den lukkede kunstkonkurransen ble avgjort i mars 2018.

Bidraget MotLys fra Ingeborg Elieson og Aleksander Jæger ble vinner av konkurransen. Kunstverket fra de unge kunstnerne består av en gruppe på fem frittstående skulpturer, plassert ved hovedinngangen i atriumgården og i to av passasjene (bildet over).

I juryen deltok Ann Kristin Schmidt Thomson, Randaberg kommune, Sixten Rahlff, arkitekt, Kjell Nordbø, politisk representant, og Linnéa Blakéus Galder, kunstkonsulent. I tillegg deltok kultursjef Anders Jaarvik under juryeringen som sekretær.

Kunstprosjektet er finansiert med midler fra Randaberg kommune og KORO.

Nå er det laget prosjektrapport som du kan lese her.

Hva er KORO?

KORO er Kunst i offentlig rom, en statlig etat under Kulturdepartementet som har kontorer på Victoria terrasse i Oslo. KORO har i overkant av tjue ansatte. Hvert år gir KORO oppdrag til et stort antall kunstnere og kuratorer.