Randaberg kommune deler ut påskeegg til de som rydder boss langs kysten

Publisert: 30.03.2021
Lørdag deler ordfører Jarle Bø og folk fra teknisk i kommunen ut påskeegg til 300 som deltar i påskens ryddeaksjon langs kysten i Randaberg.

- Det eneste søppelsankerne trenger å gjøre for å sikre seg et påskeegg, er å ta med seg rusk og rask på turen langs kysten og ta et bilde av seg selv med søppelet ved én av kontainerne som vi har satt ut langs kysten, sier ordfører Jarle Bø.

Lørdag 3. april fra kl. 13 til 15 står ordføreren ved kommunehuset, sammen med folk fra teknisk, og deler ut påskeegg til de 300 første som kan vise fram bilde av seg selv med søppelposen.

Kontainere er satt ut
- I Randaberg er det satt ut kontainere merket med strandrydding flere steder, samt plastsekker til å samle søppelet i, sier Idar Goa, leder for Teknisk drift i Randaberg kommune, som sammen med ordføreren har tatt initiativ til årets påskeryddeaksjon.

Kontainere står ved Tungenes fyr (ved fyret), Børaunen (ved båthavna), Vestre Bø (ved brygge/naust), Grødem (ved Dynamittkaia), Ryggstranden (på tursti) og i Vistnesvågen (se også kart under).

I tillegg har Jæren friluftsråd allerede plassert ut avfallsbeholdere og poser ved Sandestranda og Vistestranda.

- Et annerledes friminutt
Det var for temmelig nøyaktig ett år siden at ordfører Jarle Bø, sammen med ordførerkollegaene på Nord-Jæren, kom opp med ideen om å invitere barn og unge til å rydde strendene og kystlinjen i regionen.

- Dette var i starten av koronapandemien. Da som nå preger koronaviruset hverdagen til de aller fleste. Jeg oppfordrer derfor innbyggerne, nok en gang, til å være med på et annerledes friminutt. Ta med dere barn og unge ut for å rydde strendene og kystlinjene i den flotte kommunen vår, sier Jarle Bø om påskeaksjonen.

Håper å dele ut mange påskeegg
Jarle Bø understreker at folk skal følge gjeldende smittevernråd, og ikke utsette seg selv eller andre for risiko.

- Kysten er et flott sted å oppholde seg på, i en tid hvor folk ikke skal samles. De lange strendene i Randaberg egner seg ypperlig til en spasertur, samtidig som man gjør noe nyttig, konkret og positivt, avslutter Jarle Bø, som håper å få dele ut alle 300 påskeeggene på påskeaften.