Glade prisvinnere, sammen med mentorene. F.v. Monica Sture (psykolog og mentor for DUÅ i Randaberg kommune), Maria Berdinesssen Kvinge (helsesykepleier), Mette Nevø (avdelingsleder Helsestasjonen), Lena Kvalevåg Bjorland (psykolog Familieenheten) og Bjørn Brunborg (psykolog og mentor for DUÅ i Randaberg kommune).

Randaberg er årets DUÅ-organisasjon

Av: Kommunikasjon
Publisert: 27.04.2023
Randaberg kommune mottok torsdag en gjev pris, De Utrolige Årenes (DUÅ) sin organisasjonspris for 2023.

Randaberg fikk prisen for grundig og godt implementeringsarbeid av DUÅs programserie gjennom mange år.

De Utrolige Årene DUÅ er en av de best dokumenterte programseriene i Norge for å hjelpe barn med atferds- og sosiale vansker og deres familier. DUÅ består av kurs for foreldre, ansatte i skoler og barnehager og barn. Programmet skal styrke omsorgspersonenes kompetanse i å forebygge og behandle atferdsproblemene til barna. Formålet er å redusere atferdsproblemene, i tillegg til å styrke barnets sosiale kompetanse og følelsesmessige reaksjoner. Her kan du lese mer om DUÅ.

Prisen inspirerer for videre arbeid
— Det var veldig kjekt å få denne prisen. Den kom uventa, men dette er stor stas for oss som arbeider med DUÅ i Randaberg og en viktig inspirasjon for arbeidet videre, sier Mette Nevøy, avdelingsleder for Helsestasjonen i Randaberg kommune, og en av de som mottok prisen på vegne av kommunen.

— Mange ansatte har vært med i dette arbeidet og har sin del av denne prisen, både nåværende og tidligere ansatte i kommunen. Vi drar dette arbeidet sammen, sier hun.

Randaberg kommune startet DUÅ-arbeidet for åtte år siden.

— DUÅ har fra dag én vært solid forankret i ledelsen i Randaberg kommune. Våre ledere har hele tiden vært positive til satsingen på De Utrolige Årene, noe de også vil være i årene framover, sier Mette Nevøy.

Randaberg kommune mottok prisen torsdag under DUÅ sin fagdag i Bergen.

I begrunnelsen for prisen står dette:

"Kommunen leverer, med stort engasjement og kontinuitet, flere av programmene som er en del av De Utrolige Årene i Norge. De har også vært tidlig ute og nysgjerrige på å ta i bruk nye programmer og villig til å delta i forskning.

De Utrolige Årene (DUÅ) er godt forankret i kommunen, både blant de som arbeider direkte med programmene, samt i kommunens ledelse. Kommunen har gruppeledere som må betegnes som ildsjeler, og som leverer De Utrolige Årene med stor entusiasme. I tillegg viser de stor faglig dyktighet, profesjonalitet og en ukuelig tro på programmet. Kommunen var tidlig ute med å få sertifiserte gruppeledere.

Kommunen var en av de første som begynte å levere DUÅ i Norge, og har i ein periode på 20 år levert forebyggende foreldreprogrammer med høy kvalitet til innbyggerne sine. De har vært en foregangskommune og blitt brukt som modell for hvordan man kan få til god implementering over tid gjennom måten de organiserer sitt forebyggende arbeid på. Dette til tross for at kommunen er relativt liten. De har vært modige og kreative når det gjelder rekruttering til gruppene, og vist vilje til nytenking og innsats når det trengs. De Utrolige Årene har vært en prioritet i kommunen.

Kommunen har over mange år gitt tilbud om både Babyprogrammet, Førskole- , Skolealderprogrammet, og har også i en periode gitt tilbud i Universalprogrammet. De har også landets eneste DUÅ-veileder innenfor Babyprogrammet (Lena Kvalevåg Bjorland, vår ref.)

Vi gratulerer Randaberg kommune som årets De Utrolige Årene-organisasjon 2023."

Bildet: Diplomet som vart delt ut i forbindelse med prisen.