Ordførerens nyttårstale 2021

Publisert: 01.01.2021
- Året vi har lagt bak oss er et spesielt år. Tiden vi er inne i nå er krevende for kommunen og for regionen vår på grunn av den massive smitteøkningen, startet ordfører Jarle Bø med i sin nyttårstale.

Kjære alle sammen!

Året vi har lagt bak oss er et spesielt år. Tiden vi er inne i nå er krevende for kommunen og for regionen vår på grunn av den massive smitteøkningen. I fjor opplevde vi den største krisen i landet etter den andre verdenskrigen. Hverdagen ble snudd opp ned i løpet av noen korte og uvirkelige dager og uker, fram mot 12. mars og den store nedstengingen.

Ordfører Jarle Bø i Varen Randaberg kulturscene.

Ordet kohort blei en del av hverdagen vår.

Hvem som kan møte hvem og hvor mange, ble plutselig en naturlig del av hverdagspraten. Den 12. mars strømmet folk til dagligvarebutikkene, og det ble fort tomt for varer i hyllene. Flere kjøpte dopapir for et helt års forbruk.

I en slik situasjon ser vi hvor sårbare vi er som samfunn. Plutselig, og uten varsel, er det ikke lenger sikkert at vi får kjøpe alt når vi trenger det, både som enkeltmenneske og som land. Når verden er i utakt, er vår egen selvforsyningsgrad viktigere enn noen gang. Viktigheten av norsk matproduksjon, produksjon av varer og tjenester i vårt eget land, har fått en ny dimensjon i 2020.

2020 blir et definerende år - det blir før og etter korona.

Det blir et ubehagelig minne om isolasjon, lukten av antibac og dystre TV-bilder fra sykehus i Italia. Men la oss også tro på at det blir minner om et ekstra sterkt samhold og om folks ukuelige stå-på-vilje og evne til å tilpasse seg og komme opp med gode løsninger i en krevende situasjon. La oss håpe at dugnadsånden og evnen til å snu oss rundt, når krisen rammer, fører til varige endringer.

Mange har gjort en formidabel jobb!

Jeg er utrolig glad for at vi så langt kan konstatere at vi ikke har mistet en eneste av våre innbyggere som følge av covid-19. Det kan vi i stor grad takke dere alle for. Dere som lever og virker i Randaberg har gjort deres del av jobben. Næringslivet, frivilligheten, kulturlivet, kirke og trossamfunn har bidratt. Kommunen sine ansatte, med rådmannen og kommuneoverlegene i spissen, snudde seg rundt i ekspressfart og gjorde en formidabel innsats. Jeg kan ikke uttrykke stor nok takknemlighet for dette.

Selv om Randaberg har klart seg godt gjennom denne perioden, har det kostet.

Mange har ofret mye det siste året. For meg har det aller verste vært å oppleve at mange ikke har kunne få møte sine nære og kjære på grunn av alle restriksjonene. Mange har kjent og kjenner på ensomhet, og mange har opplevd og opplever savn.

Jeg har snakket med erfarne bedriftsledere som er bekymret for de ansatte som må permitteres, og som kjenner på at hele livsverket de har bygget opp forsvinner på noen få uker. Når du forsøker å gi trøstende ord, så brister stemmen i andre enden av telefonen.

Det har kostet!

Helsesektoren er satt på en av tidenes tøffeste prøver!

Helsearbeiderne er vant med arbeidspress og uforutsette hendelser. Men de er ikke vant med at det blir kamp om nok utstyr. De er ikke vant med vedvarende frykt for å bringe smitte inn i avdelinger med sårbare brukere. Og de er ikke vant med frykt for at de selv skal bli smittet. Som kan medføre at flere må i karantene, og som kan føre til at vi ikke har nok folk til å gjennomføre helt vanlige, men livsnødvendige helsetjenester.

Det er litt av et ansvar hverdagsheltene i helsesektoren bærer.

Jeg har lyst til å trekke fram to hendelser som har formet oss som samfunn.

1. Den 8. mai var det 75 år siden Norge igjen ble et fritt land.
  2. Det er litt over 50 år siden Ekofiskfeltet i Nordsjøen ble oppdaget.

Begge disse hendelsene har stor betydning i hvordan vårt samfunn ser ut i dag. Etter krigen i 1945 var vi sammen om å bygge landet igjen, stein på stein, med ett mål for øye: Aldri mer verdenskrig! Og sammen har vi bygd oljeindustrien, som har gitt oss en velstand og en velferd de fleste andre land misunner oss.

Vi har stått sammen.

Vår visjon, Sammen skaper vi den grønne landsbyen, kan på mange måter defineres inn i 75-årsjubileet for frigjøringsdagen og i 50-årsjubileet for funnet av oljen i Nordsjøen. Me har gjort det sammen.

• Vi har bygd landet ved å stå sammen.
  • Vi har skaffet oss rikdom ved å stå sammen.
  • Og i 2020 har vi håndtert pandemien ved å stå sammen.

Tiden som kommer blir annerledes, men vi skal gjøre dette sammen:

• Vi skal omstille oss til et mer bærekraftig samfunn.
  • Vi skal legge til rette for fremtidsrettede næringsområder og arbeidsplasser.
  • Vi skal produsere norsk mat og ta vare på matjorda vår for fremtidens generasjoner.
  • Vi skal legge bedre til rette for gode nærmiljø og bomiljø.
  • Vi skal videreutvikle frivilligheten og kulturen som har formet oss i Randaberg.

Det er på denne måte vi skal utvikle det gode livet i Randaberg: Vi skal gjøre det sammen.

- Vi skal sammen passe på de som er mest sårbare blant oss ved å holde avstand, bruke munnbind, vaske hendene og unngå å møte for mange mennesker.

Når vi går inn i en ny tid, med nye innstramminger og nye tiltak for å hindre økningen i smitten, så skal vi gjøre dette i lag.

Vi har igjen en tøff tid foran oss, men med en vaksine som bare er noen dager unna, er jeg sikker på vi skal greie dette sammen.

Vi går en ny vår i møte, hvor vi igjen kan gi hverandre en klem, møtes og delta på konserter og aktiviteter.

Kjære alle sammen, jeg er viss på at vi igjen om ett år skal minnes et flott 2021.
Jeg ønsker dere et riktig godt nytt år!