Nytt smittetilfelle i Randaberg

Publisert: 26.03.2021
Torsdag ble det bekreftet ett nytt smittetilfelle i Randaberg.

- Smitten kan spores tilbake til et tidligere utbrudd i regionen. Personen som nå er smittet var allerede satt i karantene som nærkontakt, opplyser kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

Sammen med nabokommunene har Randaberg hatt en travel uke med smittesporing.

- Vi gjennomfører nå en større sporingsjobb over kommunegrensene, etter at en kursdeltaker fra en annen kommune har testet positivt. Ni deltakere er her satt i karantene og dels ventekarantene, selv om 2 meter-regelen er overholdt, sier kommuneoverlegen.

- Vi håndterer nå all smitte som mutasjonssmitte med økt smittepotensiale, inntil vi får svar på prøvene. Dette betyr ventekarantene på nærkontakt til nærkontakt ut fra vurderinger vi gjør der og da. Det er stor belastning på testekapasiteten for mutasjoner, slik at svar på prøvene kan ta noe lengre tid, sier Ole Bernt Lenning.