Ny lokal koronaforskrift vedtatt mandag 18. januar

Publisert: 18.01.2021
Sandnes, Sola og Randaberg er enig om ny, felles forskrift som skal gjelde fram til 26. januar.

Etter at regjeringen i dag la fram nye tiltak, har de tre kommunene på Nord-Jæren vedtatt likelydene ny forskrift, som foreløpig skal gjelde fram til og med tirsdag 26. januar.

Den nye forskriften er i hovedtrekk en videreføring av forskriften som ble vedtatt 4. januar, men med noen få endringer.

Siktemålet er gradvis å åpne opp for flere aktiviteter. Det som er viktig nå er tiltak rettet mot barn og unge. Det legges derfor til rette for at barn og ungdom kan drive med fritidsaktiviteter ute, også kontaktidrett der avstandskravet på 1 meter ikke kan overholdes.

Voksne over 20 år kan fortsatt ikke delta i fritidsaktiviteter utendørs, i grupper på mer enn 10 personer.

De tre kommunene er enige om å følge regjeringens nye anbefaling, om at sosial kontakt begrenses og at folk ikke har flere enn fem gjester, i tillegg til husstanden. Det settes dermed ikke strengere regler enn de nasjonale reglene.

- Vi ønsker å lempe på begrensingen spesielt for barn og ungdom. I dagene framover vil vi følge smitteutviklingen nøye. Dersom utviklingen er positiv, er målsettingen å gradvis lempe på øvrige tiltak, blant annet om treningssentre kan gjenåpnes og at idrett for barn og unge innendørs kan gjenåpnes, sier de tre ordførerne.

Se hele forskriften her.