Nominert til bosettings- og integreringspris

Randaberg er blant 6 kommuner som er nominert til Bosettings- og integreringsprisen 2020.

De nominerte kommunene er Asker, Gjøvik, Randaberg, Sunndal, Tromsø og Voss. Prisen deles ut av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) i mai.

- Jobber helhetlig og systematisk
    De nominerte kommunene er valgt ut på bakgrunn av konkrete resultater og kunnskap om kvalitet i integreringsarbeidet.

- Det er viktig å løfte fram kommuner som oppnår resultater og jobber helhetlig og systematisk med integrering av innvandrere. Jeg håper de nominerte kan være til inspirasjon for andre kommuner og lokalsamfunn, sier Libe Rieber-Mohn, direktør i IMDi.

- De nominerte kommunene har bosatt flyktninger etter behov og etter anmodning fra staten, og har vist ekstraordinært engasjement og fleksibilitet.

Dette er stas
    - Det er stas at Randaberg er blant de 6 kommunene som er nominerte til denne prisen. Det er en fin anerkjennelse for den jobben mange medarbeidere og frivillige i Randaberg kommune har gjort i mange år, sier rådmann Magne Fjell.

Kommunen kan vise til positive resultater for flyktninger i forbindelse med overgangen til arbeid eller utdanning etter endt introduksjonsprogram.

- Vi ser bosetting og integrering i sammenheng
    - I Randaberg ser vi bosetting og integrering i sammenheng. Med et godt arbeidsrettet introduksjonsprogram kan flyktninger komme ut i arbeidslivet og bli en ressurs som bidrar positivt til samfunnet, sier Jarle Bø, ordfører i Randaberg.

Gleder seg til konkurransen
    Hensikten med IMDis pris er å inspirere kommuner og lokalsamfunn til å utvikle nye metoder og tiltak som fremmer godt bosettings- og integreringsarbeid.

- Vi ser fram til å konkurrere med Asker, Gjøvik, Sunndal, Tromsø og Voss om prisen, sier Kel Tighe, kommunalsjef for NAV i Randaberg.

IMDi inviterer til å stemme
    IMDi inviterer publikum til å stemme på sin favoritt, og åpner for stemmegivning på sine nettsider i mars. Blant de 3 finalistene med flest stemmer, kårer IMDi en vinner. Prisen deles ut på IMDis integreringskonferanse 4. mai i Oslo.

Bosettings- og integreringsprisen ble delt ut for første gang i 2008. Tidligere vinnere er Vadsø (2008), Levanger (2009), Kristiansand (2010), Kragerø (2011), Molde (2012), Hammerfest (2013), Drammen (2014), Grimstad (2015), Trondheim (2016) og Bærum (2018).