Nå får du digitalt valgkort

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 06.08.2021
Denne uken sender Valgdirektoratet ut 3,5 millioner digitale valgkort. Dette markerer starten på valget.

Fra den 10. august er det mulig å forhåndsstemme til årets stortingsvalg i alle landets kommuner. Før den tid sender Valgdirektoratet ut valgkort til alle som kan stemme.

En bekreftelse på stemmeretten, men ikke nødvendig for å stemme
Å få valgkortet er først og fremst en bekreftelse på at du har stemmerett ved årets stortingsvalg.

Digitale valgkort kan brukes direkte på mobiletelefonen, og trenger ikke printes ut. Det er heller ikke nødvendig å vise valgkortet når du skal stemme, men det gjør selve stemmegivningen enklere og raskere.

Det eneste du må ha med deg er legitimasjon med fullt navn, bilde og fødselsdato. Har du dette, så får du stemt.

Det er ikke mulig å stemme på nett med digitalt valgkort. Velgerne må møte opp i et valglokale og stemme på papirstemmesedler som tidligere. Du kan stemme i hele landet fram til 10. september. På valgdagen må du stemme i kommunen der du er folkeregistrert.

Sendes til din digitale postkasse og varsler deg med SMS
Alle som får valgkort digitalt, blir varslet om dette med en SMS. De som bruker Digipost eller E-boks, finner valgkortet sitt der. De som ikke har en digital postkasse, får tilgang til valgkortet via valg.no eller på Altinn.

De som har reservert seg mot elektronisk post i kontakt- og reservasjonsregisteret, eller som ikke har oppdatert eller bekreftet kontaktinformasjonen sin i registeret de siste 18 månedene, får fortsatt valgkort tilsendt på papir.

Totalt skal det sendes ut over 3,5 millioner digitale og cirka 300 000 valgkort på papir.

Les mer om digitale valgkort på valg.no.

Bildet: Digitale valgkort kan brukes direkte på mobiletelefonen, og trenger ikke printes ut.