Kun registrering ved serveringsstedene

Publisert: 19.11.2020
Fra torsdag 19. november kl. 15 er det kun behov for å registrere seg ved besøk av serveringsstedene i Randaberg.

Fra 9. november har gjestene måttet legitimere seg for å kunne besøke små og store serveringssteder i kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. Dette ble innført med den midlertidige lokale forskriften om tiltak mot koronasmitte.

Nå er forskriften endret til kun å gjelde registreringsplikt.

Etter at legitimeringsplikten ble innført, er det mottatt tilbakemeldinger fra serveringsbransjen og andre næringsaktører om at dette kravet er krevende å etterleve. Det påfører serveringsstedene ekstra arbeid og kostnader i en situasjon som allerede er svært anstrengt for mange.

Kommunene har nå gjort en ny vurdering av dette kravet og konkluderer med at det endres til registreringsplikt i stedet.

Serveringsstedene skal fortsatt registrere gjestene, for å legge til rette for effektiv smittesporing dersom det skulle oppstå koronasmitte.

Kommunene Stavanger, Sandnes og Sola gjennomfører tilsvarende endring fra samme tidspunkt som Randaberg.